> صفحه اصلی > صفحه مجازی ماه رمضان- روز۱۸
توضیحات برای عکس ثبت نشده
توضیحات برای عکس ثبت نشده
توضیحات برای عکس ثبت نشده
توضیحات برای عکس ثبت نشده
توضیحات برای عکس ثبت نشده

فرارسیدن ماه رمضان ، ماه میهمانی خدا مبارک باد به اطلاع عموم همشهریان عزیز میرساند با توجه به فرارسیدن ماه مبارک رمضان و آماده نبودن شرایط بهداشتی این روز ها به دلیل شیوع بیماری منحوص کرونا ، امکان برگزاری حضوری مراسمات مذهبی و فرهنگی در حسینیه شهید آیت اله مدرس مقدور نمی باشد و ما همچنان ار فیض حضور شما مومنین و روزه داران عزیز در این مکان مقدس محرومیم. لذا هیئت امناء و کانون فرهنگی این مجموعه برای درک برکات و اعمال این ماه شریف اقدام به برگزاری برنامه های مذهبی و فرهنگی به صورت مجازی در کانال ها و سایت اینترنتی این حسینیه با محتوای زیر نموده است.
* هر روز با آیات قرآن کریم همراه با ترجمه و تفسیر
* هر روز با یک حدیث همراه با توضیحات
* هر روز احکام روزه و ماه مبارک رمضان
* هر روز مسابقه و سایر برنامه های فرهنگی
همچنان آرزومندیم به مدد الهی و شکست دادن این ویروس منحصوص ، شاهد حضور همه شما بزرگواران در این مکان مقدس باشیم.
کانون فرهنگی و هیئت امناء حسینیه شهید آیت اله مدرس
آدرس فضای مجازی حسینیه: KFSHAHIDMODARES@   در تمامی کانال های فضای مجازی 


مطالب روز هجدهم ماه مبارک رمضان مصادف با بیست و سوم اردیبهشت ۱۳۹۹


در پرتو ی وحیدر پرتو ی وحی

هر روز یک آیه قرآن با عنوان : در پرتو نور وحی

عزت از آن خدا و دوستان اوست...
« یَقُولُونَ لَئِنْ رَجَعْنا إِلَى الْمَدِینَةِ لَیُخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَّ وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ لکِنَّ الْمُنافِقِینَ لا یَعْلَمُونَ»
مى‌گویند: «اگر (از این سفر جنگى) به مدینه بازگردیم، عزیزترین افراد، ذلیل‌ترین مردم را بیرون خواهد کرد»، در حالى که عزّت و اقتدار مخصوص خدا و پیامبرش و مؤمنان است، ولى منافقان نمى‌دانند.

نکته های آیه:
در تفاسیر، براى آیات پنجم تا هشتم سوره منافقون، شأن نزول مفصّلى آمده است که آن را به طور خلاصه نقل مى‌کنیم: بعد از جنگ بنى المصطلق که در سال ششم هجرى اتّفاق افتاد، هنگام بازگشت به مدینه، میان دو نفر از مسلمانان که یکى از مهاجران و دیگرى از انصار بود، بر سر آب‌گیرى از چاه نزاع شد و هر یک براى غلبه بر دیگرى از دوستان خود کمک خواست. عبداللّه بن ابَى که سر کرده منافقان بود به کمک مرد انصارى شتافت و گفت: ما مهاجران را مسکن و مال دادیم، ولى حالا در برابر ما مى‌ایستند. اگر به مدینه برگردیم، عزیزان، ذلیل‌ها را بیرون خواهند کرد. زیدبن ارقم که جوانى نورسته بود، این گفته را به پیامبر گزارش داد. حضرت، عبداللّه بن ابَى را احضار کرد ولى او انکار نمود. انصار گفتند: چرا به خاطر گزارش یک نوجوان، بزرگ ما، عبداللّه توبیخ شود؟ پیامبر فرمان حرکت داد و اجازه دستور استراحت نداد تا مردم فرصت و فراغتى براى ادامه حرف‌ها نداشته باشند، هنگامى که به مدینه رسیدند فرزند عبداللّه بن ابَىّ که از مؤمنان واقعى بود، راه را بر پدر بست و گفت: آیا تو عزیزترین مدینه‌اى و مى‌خواهى پیامبر را خارج‌کنى؟ هرگز نمى‌گذارم وارد شوى، مگر آنکه پیامبر اکرم اجازه دهد. مسئله را به پیامبر گزارش دادند و حضرت اجازه ورود او را به مدینه داد، عبداللّه که خود را عزیز مى‌پنداشت، ذلیل شد و از شدت خجالت در خانه ماند تا آنکه مرد و هرگاه به او گفته مى‌شد بیا نزد پیامبر برویم و عذرخواهى کن، او سرپیچى مى‌کرد. امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند امور مسلمانان را به خودشان واگذارده ولى اجازه ذلیل کردن خود را به آنان نداده است: «و لم یفوض الیه ان یکون ذلیلا» «۱»، سپس آیه‌ «وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ» را تلاوت فرمود. در حدیث مى‌خوانیم که پرسیدند: چگونه مؤمن خود را ذلیل مى‌کند؟ امام صادق علیه السلام فرمود: «یتعرض لما لا یطیق» و «یدخل فیما یعتذر منه» «۲» در کارى که توان انجامش را ندارد و از انجامش معذور است وارد مى‌شود. عزّت خداوند، ذاتى اوست و عزّت پیامبر، به دلیل عنایات ویژه خداوند به او و عزّت مؤمنان، به خاطر وعده الهى بر نصرت و پیروزى نهایى آنان است. «۳»

پیام های آیه:
۱- منافقان، در صدد براندازى حکومت اسلامى هستند. «لَیُخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَّ»
۲- منافقان، خود را عزیز و پیامبر و مؤمنان را ذلیل مى‌دانند. «لَیُخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَّ»
۳- خداوند، پیروزى و عزّت مؤمنان را به شرط مؤمن ماندن تضمین کرده است. وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ ...
۴- عزّت، در انحصار خدا، پیامبر و مؤمنان است. «وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ»
۵- به یاوه سرایى دشمن پاسخ دهید و به کسانى‌که خود را عزیزترین مردم و پیامبر را ذلیل‌ترین مى‌پندارند بگویید: «وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ»
۶- منافقان از شناخت حقایق عاجزند. نه قدرت درک این مطلب را دارند که خداوند در برابر تحریم اقتصادى، مؤمنان را روزى مى‌دهد: «لا یَفْقَهُونَ» و نه اینکه عزّت حقیقى از آنِ اهل ایمان است. «لا یَعْلَمُونَ»«۴»

منابع:
«۱». کافى، ج ۵، ص ۶۳، به نقل از تفسیر راهنما.
«۲». تفسیر نورالثقلین
«۳». تفسیر اطیب البیان.
«۴»تفسیر نور،جلد ۱۰ - صفحه ۶۱


در امتداد نوردر امتداد نور

هر روز یک حدیث با عنوان : در امتداد نور

ادامه خطبه شعبانیه
ثواب قرائت قرآن :
“ومَن تَلا فیهِ آیَةً مِنَ القُرآنِ کانَ لَهُ مِثلُ أجرِ مَن خَتَمَ القُرآنَ فی غَیرِهِ مِنَ الشُّهورِ”
کسی که در این ماه یک آیه از قرآن را تلاوت کند، مانند ختم یک دور از قرآن در سایر ماه های سال، به او پاداش داده می شود. یعنی در واقع قرائت قرآن بیش از شش هزار برابر آن یازده ماه دیگر ثواب دارد. حال خود قرائت قرآن به طور عادی، منهای ماه رمضان چه خواصی در آن است؟ پیامبر می فرمایند: ” یَا سَلمَانُ عَلیکَ بِقَرآءَةِ القُرآنِ فَإِنَ قَرآءَتَهُ کَفارَةٌ لِلذُنوبِ وَ سِترٌ فِی النّارِ وَ أَمَانٌ مِنَ العَذَابِ ،” ای سلمان بر تو باد به قرآن خواندن، به تلاوت قرآن کردن. کفاره گناهان تو خواهد بود و باعث نجات از دوزخ خواهد بود. “وَ یَکتُبَ لِمَن یَقرَؤُهُ بِکُلِ آیَةٍ ثَوابُ مِائَةِ شَهِیدٍ” این قید ماه رمضان ندارد، این وقت عادی است. در وقت عادی این قدر قرائت قرآن ثواب دارد. به ازای هر یک آیه ای که قرائت کنی ثواب صد شهید را به شما عنایت می کنند. “وَ یُعطَی بِکُلِ سُورَةِثَوابَ نَبِیٍّ “با خواندن هر سوره، ثواب یک پیامبر را به شما خدا عنایت می کند و بر کسی که مشغول قرائت قرآن می شود، رحمت خدا نازل می شود. ملائکه بر او استغفار می کنند و بهشت مشتاق ملاقات اوست. و مولایش، خدای او، از او رازی می شود. باز ادامه داریم، مؤمن هنگامی که مشغول می شود به قرائت قرآن، خدا به نظر رحمت به او نگاه می کند. ” یَا سَلْمَانُ الْمُؤْمِنُ إِذَا قَرَأَ الْقُرْآنَ فَتَحَ اللَّهُ عَلَیْهِ بَابَ الرَّحْمَةِ “ وقتی او مشغول می شود، باز می کند قرآن را در مقابل خودش و می خواهد مشغول قرائت قرآن بشود، درهای رحمت خدا بر او گشوده می شود. “خَلَقَ اللَّهُ بِکُلِّ حَرْفٍ یَخْرُجُ مِنْ فَمِهِ مَلَکاً یُسَبِّحُ لَهُ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ” به ازای هر یک حرف نه یک کلمه، هر یک حرفی از حروف قرآن، که از زبان این قاری خارج می شود، خدای متعال ملکی را می آفریند که تا روز قیامت مشغول تسبیح می شود. “فَإِنَّهُ لَیْسَ شَیْ‏ءٌ بَعْدَ تَعَلُّمِ الْعِلْمِ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ مِنْ قِرَاءَةِ الْقُرْآنِ” پس از یادگیری علومِ مورد نیاز انسان هیچ چیزی برتر از قرائت قرآن نیست. پس از یادگیری علوم ضروری.


در ترنم شبنم دعادر ترنم شبنم دعا

هر روز فرازی از یک دعا با عنوان: در ترنم شبنم دعا

فرازی از دعای ابوحمزه
 «إلهى إن کان قددنا أجلى و لم یقرّبنى منک عملى فقد جعلت الإعتراف إلیک بذنبى، وسائل عللى، اى خداى من! اگر اجلم در رسد و کردارم مرا به تو نزدیک نساخته بى‌گمان اعتراف به گناهم به سوى تو را اسباب عذرهایم قرار دهم.» یکى از آداب دعا، اعتراف و اقرار به گناه است. چون اولا هیچ‌وقت حق بندگى خدا را نمى‌توان بجا آورد. هرچه عبادت کنیم باز هم به جائى نرسیده‌ایم و ثانیا بنده نباید به کردار خود مغرور شود و باید همیشه خود را مقصّر در اداى وظیفه بداند. امام صادق علیه السّلام می فرماید: «و اللّه ما خرج عبد من الذّنب إلاّ بالإقرار» : (به خدا سوگند هیچ بنده‌اى از گناه خارج نشد مگر با اقرار به آن.) در حقیقت یکى از ارکان توبه اقرار به گناه و اعتراف به آن است تا بنده با اقرار به آن درصدد اصلاح خود و بازگشت از گناه برآید. امیر المؤمنین علیه السّلام در مناجات شعبانیه به خداوند عرض مى‌کند: «جعلت الإقرار بالذّنب إلیک وسیلتى» : (خدایا! اقرار به گناه را وسیله خود (براى توبه و تقرب به درگاه تو) قرار دادم.)


در زلال احکام روزهدر زلال احکام روزه


احکام:

جاهایى که فقط قضاى روزه واجب است: در چند صورت فقط قضاى روزه بر انسان واجب است و کفاره واجب نیست:
اول: آنکه روزه‌دار در روز ماه رمضان عمدا قى کند.
دوم: آنکه در شب ماه رمضان جنب باشد و برای مرتبه سوم بخوابد و تا اذان صبح از خواب سوم بیدار نشود.
سوم: عملى که روزه را باطل مى کند بجا نیاورد، ولى نیت روزه نکند یا ریا کند یا قصد کند که روزه نباشد.
چهارم: آنکه در ماه رمضان غسل جنابت را فراموش کند و با حال جنابت یک روز یا چند روز روزه بگیرد.


لبخند اسلامیلبخند اسلامی

هر روز یک لطیفه با عنوان: لبخند اسلامی

موسی که خر نداشت!!!!!
در گذشته،کاتبی بسیار خوش نویس بود که هرگاه قرآن می نوشت تصرفاتی در آن می کرد.شخصی مبلغ زیادی به وی داد تا برای او یک نسخه قرآن کتابت کند و با او شرط کرد که هیچ گونه تصرفی در آن ننماید.کاتب نیز قبول کرد.وقتی قرآن را نوشت به آن شخص داد، گفت:در هیچ جای آن تصرفی نکرده ام،مگر در یک جا که هر چه فکر کردم، نتوانستم تغییرش ندهم.آن شخص پرسید:آن یک جا کجاست؟ گفت: ﴿… خرّ موسی صعقا﴾؛(موسی مدهوش،به زمین افتاد).که من جای آن نوشتم:خر عیسی؛چرا که حضرت عیسی خر داشت،نه حضرت موسی.


مسابقه مسابقه

و اما... هر روز مسابقه هم داریم

برای ما بفرمایید که:

الف) امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند امور مسلمانان را به خودشان واگذارده ولى اجازه ....
۱- حرام خواری را به آنان نداده است .    ۲ - ذلیل کردن خود را به آنان نداده است.          ۳- افشای اسرار را به آنها نداده است.

ب) کسی که در ماه رمضان یک آیه از قرآن را تلاوت کند، مانند این است که:
۱- یک ختم از قرآن در سایر ماه های سال، خوانده باشد .۲- مانند یک جزء خواندن است. ۳- مانند دو سوم قرآن است.

ج) هیچ بنده‌اى از گناه خارج نشد مگر با ....
۱- انجام یک عمل صالح.    ۲- با توبه      ۳- اقرار به آن 

د ) اگر در ماه رمضان غسل جنابت را فراموش کند و با حال جنابت یک روز یا چند روز روزه بگیرد ....
۱- روزه او صحیح است    ۲- باید روزه های خود را قضا کند.     ۳- هم قضا و هم کفاره دارد.

توجه داشته باشید :
۱) اگر مطالب امروز رو مطالعه کرده باشید ، راحت میتونید جواب مسابقه رو حدس بزنید.
۲) جواب مسابقه را به صورت یک عدد چهار رقمی(مثل ۴۳۲۱) از چپ به راست و به همراه نام و نام خانوادگی به سامانه پیامک ۳۰۰۰۲۴۰۵۵۹۹۰۸۳ ارسال نمایید.
۳) به قید قرعه به تعدادی از بزرگواران جوایزی اهدا میگردد.
۴) جواب سوال هر مسابقه تا ساعت ۲۴ همان روز معتبر می باشد


این هم از برنامه امروز. امیدواریم این مطالب مورد رضای خداوند متعال و مورد استفاده شما برادران و خواهران روزه دار قرار گرفته باشد.
شما بزرگواران همچنان میتوانید انتقادات ، پیشنهادات و هرگونه اظهار نظری در رابطه با این برنامه را با روشهای زیر به اطلاع ما برسانید و خواهشمندیم این سایت را اطلاع رسانی فرمایید تا همگان بهرمند شوند.

پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۴۰۵۵۹۹۰۸۳

فضای مجازی :  KFSHAHIDMODARES@










تمامی حقوق این سایت متعلق به کانون فرهنگی حسینیه شهید آیت اله مدرس می باشد