> صفحه اصلی > صفحه مجازی ماه رمضان- روز ۱۶
توضیحات برای عکس ثبت نشده
توضیحات برای عکس ثبت نشده
توضیحات برای عکس ثبت نشده
توضیحات برای عکس ثبت نشده
توضیحات برای عکس ثبت نشده

فرارسیدن ماه رمضان ، ماه میهمانی خدا مبارک باد به اطلاع عموم همشهریان عزیز میرساند با توجه به فرارسیدن ماه مبارک رمضان و آماده نبودن شرایط بهداشتی این روز ها به دلیل شیوع بیماری منحوص کرونا ، امکان برگزاری حضوری مراسمات مذهبی و فرهنگی در حسینیه شهید آیت اله مدرس مقدور نمی باشد و ما همچنان ار فیض حضور شما مومنین و روزه داران عزیز در این مکان مقدس محرومیم. لذا هیئت امناء و کانون فرهنگی این مجموعه برای درک برکات و اعمال این ماه شریف اقدام به برگزاری برنامه های مذهبی و فرهنگی به صورت مجازی در کانال ها و سایت اینترنتی این حسینیه با محتوای زیر نموده است.
* هر روز با آیات قرآن کریم همراه با ترجمه و تفسیر
* هر روز با یک حدیث همراه با توضیحات
* هر روز احکام روزه و ماه مبارک رمضان
* هر روز مسابقه و سایر برنامه های فرهنگی
همچنان آرزومندیم به مدد الهی و شکست دادن این ویروس منحصوص ، شاهد حضور همه شما بزرگواران در این مکان مقدس باشیم.
کانون فرهنگی و هیئت امناء حسینیه شهید آیت اله مدرس
آدرس فضای مجازی حسینیه: KFSHAHIDMODARES@   در تمامی کانال های فضای مجازی 


مطالب روز شانزدهم ماه مبارک رمضان مصادف با بیست ویکم اردیبهشت ۱۳۹۹


در پرتو ی وحیدر پرتو ی وحی

هر روز یک آیه قرآن با عنوان : در پرتو نور وحی

«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاکُمْ لِما یُحْیِیکُمْ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ وَ أَنَّهُ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ»     انفال،آیه«۲۴»
اى کسانى که ایمان آورده‌اید! هرگاه خدا و رسول شما را به چیزى که حیات‌بخش شماست دعوت مى‌کنند، بپذیرید و بدانید خداوند، میان انسان و دل او حایل مى‌شود و به سوى او محشور مى‌شوید.

نکته های آیه:
حیات، اقسام مختلفى دارد:
۱. حیات گیاهى. «أَنَّ اللَّهَ یُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها» «۱» خداوند زمین را زنده مى‌کند.
۲. حیات حیوانى. «لَمُحْیِ الْمَوْتى‌» «۲» خداوند مردگان را زنده مى‌کند.
۳. حیات فکرى. «مَنْ کانَ مَیْتاً فَأَحْیَیْناهُ» «۳» آن که مرده بود و زنده‌اش کردیم.
۴. حیات ابدى. «قَدَّمْتُ لِحَیاتِی» «۴» کاش براى زندگیم چیزى از پیش فرستاده بودم. مقصود از حیاتى که با دعوت انبیا فراهم مى‌آید، حیات حیوانى نیست، چون بدون دعوت انبیا نیز این نوع حیات وجود دارد، بلکه مقصود حیات فکرى، عقلى ومعنوى، اخلاقى و اجتماعى و بالاخره حیات و زندگى در تمام زمینه‌ها مى‌باشد. حیات انسان، در ایمان و عمل صالح است و خداوند و انبیا هم مردم را به همان دعوت کرده‌اند. «دَعاکُمْ لِما یُحْیِیکُمْ» اطاعت از فرامین آنان رمز رسیدن به زندگى پاک و طیّب است، چنانکه در جاى دیگر مى‌خوانیم: «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثى‌ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً» «۵» و طبق روایات شیعه وسنّى، یکى از مصادیق حیات طیّبه، پذیرش‌ نداى پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله در مسأله‌ى ولایت علىّ‌بن أبى‌طالب علیهما السلام و اهل‌بیت اوست. «۶» حایل و فاصله شدن خدا میان انسان و قلبش، نشان‌دهنده‌ى حاضر و ناظر بودن خداوند در همه جا و احاطه‌ى او بر تمام موجودات است و این‌که قدرت و توفیق از اوست. از رگ گردن به ما نزدیک‌تر است، فعالیّت عقل و روح نیز به دست اوست و اگر لطف او نبود، هرگز انسان به حقّانیّت حقّ و بطلان باطل پى نمى‌برد.

پیام های آیه:
۱- شرط ایمان واقعى، اجابت کردن دعوت خدا و رسول است. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ»
۲- حرکت در مسیر خدا و انبیا، حیات واقعى است و کناره گیرى از آن، مرگ انسانیّت است. «دَعاکُمْ لِما یُحْیِیکُمْ»
۳- تمام دستورات دینى و فرامین انبیا، حتّى فرمان جنگ و جهاد، مایه‌ى حیات فرد و جامعه مى‌باشد. «دَعاکُمْ لِما یُحْیِیکُمْ»
۴- کسى که به حضور و احاطه خداوند ایمان داشته باشد، از دعوت پیامبران‌سرپیچى نمى‌کند. اسْتَجِیبُوا ... یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ‌
۵- نه مؤمن مغرور شود ونه از کافر مأیوس گردید، چون دلها به دست خداست و او مقلّب القلوب است. «یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ»
۶- هر فکر و اندیشه‌اى که بر دل انسان بگذرد، خداوند بدان آگاه است. «یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ»
۷- خداوند از هر چیزى به انسان نزدیک‌تر است، حتّى از قلب او به خودش.«یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ» «۷»
منابع:
«۱». حدید، ۱۷.
«۲». فصّلت، ۳۹.
«۳». انعام، ۱۲۲.
«۴». فجر، ۲۴.
«۵». نحل، ۹۷.  
«۶». تفسیر فرقان.
«۷» . تفسیر نورجلد ۳ - صفحه ۲۹۶ با تصرف و تلخیص


در امتداد نوردر امتداد نور

هر روز یک حدیث با عنوان : در امتداد نور

شرح خطبه شعبانیه
در این فراز از خطابه شعبانیه ، دو نکته بسیار اساسی مطرح است. یکی ثواب ذکر صلوات و دوم ثواب قرائت قرآن. ذکر صلوات : “ومَن أکثَرَ فیهِ مِنَ الصَّلاةِ عَلَیَّ ثَقَّلَ اللّه ُمیزانَهُ یَومَ تَخَفَّفُ المَوازینُ” کسی که در این ماه زیاد صلوات بفرستد و از ذکر صلوات زیاد استفاده کند، در روز قیامت خدا میزان پرونده اعمال خیر او را سنگین خواهد کرد. یعنی یکی از بالاترین اعمال و کارهایی که پرونده کارهای خیر را سنگین می کند، در روایات ما ذکر صلوات است. چرا این ذکر مهم است؟ چون در واقع در این ذکر شما برای خودتان چیزی طلب نمی کنید از خدا. کسی که مشغول ذکر صلوات می شود از خدا برای بهترین خلق خدا و بهترین گل های عالم هستی که محمد و اهل بیت محمد صلوات اللّه علیهم اجمعین هستند تقاضا می کند. لذا داریم که این تقاضا، تقاضایی است که از زبان هر کس که خارج بشود، خدا مستجاب می فرماید. چرا؟ برای این که صلوات دعایی است برای اشرف کائنات، برای برترین مخلوق خدا، برای اول محبوب عالم هستی و خاندان پاک ایشان. بنابراین این دعا از زبان هرکس که صادر بشود پذیرفتنی است. به همین جهت در احادیثی مانند فرمایش مولا امیرالمؤمنین سلام اللّه علیه می فرمایند: اگر حاجتی نزد خدا دارید، اول صلوات بفرستید، بعد حاجت خودتان را بگویید و مجدد صلوات بفرستید. اگر این کار انجام بشود دعای شما مستجاب می شود. چرا؟ می فرمایند چون صلوات دعایی است مستجاب شدنی، کسی که سه دعا را با همدیگر به درگاه خدا عرضه می دارد، خدا آن قدر کریم است که نمی شود اولی و سومی را بپذیرد و دومی را رد بفرماید. در سوره مبارکه احزاب آیه ای داریم که همه حفظ هستیم و زیاد تکرار می شود در مساجد و در مجامع نماز جماعت : “اعوذ بالله من الشیطان الرجیم؛ إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیمًا ” در این آیه کریمه اشاره است به این که خدا و ملائکه خدا، توجه به خاتم الانبیاء دارند، بر خاتم الانبیاء درود می فرستند، سلام می فرستند. توجه به این بزرگوار می کنند. ای اهل ایمان شما هم خودتان را با نظام تکوین هماهنگ کنید، شما هم بر پیامبرتان درود بفرستید و تسلیم فرمان او باشید. یعنی همان گونه که خدا و ملائکه بر پیامبر درود می فرستند شما هم این گونه باشید. شما هم نسبت به پیامبر ادای احترام کنید و درود بر حضرت بفرستید. این آیه کریمه در واقع تکلیف را روشن می کند که ما نسبت به پیامبر یکی از تکالیف مان ذکر صلوات است.


در ترنم شبنم دعادر ترنم شبنم دعا

هر روز فرازی از یک دعا با عنوان: در ترنم شبنم دعا

فرازی از دعای ابوحمزه

از مرگ تا حشر
«فما لى لا أبکى، أبکى لخروج نفسى، أبکى لظلمة قبرى، أبکى لضیق لحدى، أبکى لسؤال منکر و نکیر إیّاى، أبکى لخروجى عن قبرى عریانا و ذلیلا حاملا ثقلى على ظهرى»
مرگ و احتضار یکى از لحظات حساس و مهمّ زندگى انسان، هنگام جان دادن و احتضار است که در آیات و روایات بیشمارى به آن تصریح شده است. قرآن کریم مى‌فرماید: کَلاّٰ إِذٰا بَلَغَتِ التَّرٰاقِیَ* وَ قِیلَ مَنْ رٰاقٍ* وَ ظَنَّ أَنَّهُ الْفِرٰاقُ* وَ الْتَفَّتِ السّٰاقُ بِالسّٰاقِ* إِلىٰ رَبِّکَ یَوْمَئِذٍ الْمَسٰاقُ : «چنین نیست (که انسان مى‌پندارد) ، هنگامى که جان به گلوگاهشان رسید و گفته شد کیست (که این بیمار را از مرگ) نجات دهد، (انسان در حال مرگ) به جدایى از دنیا یقین پیدا مى‌کند و ساق پاها (از سختى جان دادن) به هم مى‌پیچد، آرى در آن روز مسیر همه به سوى (دادگاه) پروردگار خواهد بود.» وَ جٰاءَتْ سَکْرَةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ ذٰلِکَ مٰا کُنْتَ مِنْهُ تَحِیدُ : «فروپوشى مرگ و شدّت آن، همان چیزى است که از آن مى‌گریختى.» «سکرة الموت» یعنى مستى مرگ که همان شدّت آن است و به معنى غشیه و فروپوشى نیز آمده و حالتى است که بر عقل و وجود انسان غالب مى‌شود و مانند مستى هوش را از سر مى‌برد. حضرت امیر علیه السّلام در مورد حالات احتضار مى‌فرماید: «إجتمعت علیهم سکرة الموت و حسرة الفوت ففترت لها أطرافهم و تغیّرت لها ألوانهم، ثمّ ازداد الموت منهم ولوجا، فحیل بین أحدهم و بین منطقه و أنّه لبین أهله، ینظر ببصره و یسمع بأذنه على صحّة من عقله و بقاء من لبّه یفکّر فیم أفنى عمره و فیم أذهب دهره و یتذکّر أموالا جمعها أغمض فى مطالبها و أخذها من مصرّحاتها و مشتبهاتها قد لزمته تبعات جمعها و أشرف على فراقها تبقى لمن ورائه ینعمون فیها. . .» : (سختى جان دادن و غم و اندوه آنچه را از دست رفته، آنان-اهل دنیا-را فراگرفت و دست و پایشان سست شد و رنگهایشان تغییر کرد. بعد از آن آثار مرگ در آنها زیاد شد تا اینکه میان هریک با گفتارش مانع شد (زبانش بند آمد) و او اهل بیت خود را مى‌بیند و صدایشان را مى‌شنود و عقل و فهمش برقرار است و به فکر مى‌افتد که عمر خود را چگونه به سر برده و روزگارش را گذرانده و به یاد مى‌آورد مالهایى را که جمع کرده و براى به دست آوردن آنها از حلال و حرام چشم پوشیده و آنها را از جاهایى که حلال و حرامش آشکار و یا مشتبه بوده به دست آورده و به زیان آن اموال دچار گشته اموالى که براى زنده‌ها باقى مى‌ماند و با آن خوش مى‌گذرانند.)


در زلال احکام روزهدر زلال احکام روزه


احکام:

۱- اگر روزه دار به چیز حرامى روزه خود را باطل کند، چه آن چیز اصلا حرام باشد مثل شراب و زنا یا به جهتى حرام شده باشد، بنا بر احتیاط کفاره جمع بر او واجب می‌شود، یعنى باید یک بنده آزاد کند و دو ماه روزه بگیرد و شصت فقیر را سیر کند یا به هر کدام آنها یک مد که تقریبا ده سیر است گندم یا جو یا نان و مانند اینها بدهد، و چنانچه هر سه برایش ممکن نباشد، هر کدام آنها را که ممکن است باید انجام دهد.

۲- اگر روزه‌دار دروغى را به خدا و پیغمبر(صلى الله علیه و آله و سلم) نسبت دهد، کفاره جمع که تفصیل آن در بالا گفته شد، بنابر احتیاط بر او واجب می‌شود.

۳- اگر روزه‌دار در یک روز ماه رمضان چند مرتبه کار دیگرى غیر از جماع که روزه را باطل می‌کند انجام دهد، براى همه آنها یک کفاره کافى است. ۴- اگر روزه‌دار کارى که حلال است و روزه را باطل می‌کند، انجام دهد، مثلا آب بیاشامد و بعد کار دیگرى که حرام است و روزه را باطل می‌کند انجام دهد، مثلا غذاى حرامى بخورد یک کفاره کافى است.


لبخند اسلامیلبخند اسلامی

هر روز یک لطیفه با عنوان: لبخند اسلامی

روزه و بد اخلاقی!
کارمندی روز اول ماه رمضان به همکار هم اطاقیش گفت: رفیق ببین ماه رمضونه و من هم روزه هستم. من وقتی که روزه می گیرم .مقداری اخلاقم بد می شود و لذا بدون این که قصدی داشته باشم، بد و بیراه میگم. از الان گفتم که بدت نیاد.!!! همکارش دید حالا اول ماه است و اگر بخواد هر روز بد و بیراه رفیقش را تحمل کند؛ کار سختی است فکری کرد و گفت: خوب شد که گفتی . چون من هم وقتی که روزه می گیرم، دیگه متوجه نمیشم .لذا اگه دیدی صندلی یا وسیله دیگه را به سرت زدم بدت نیاد.!!! بنده خدا دید کا رخیلی سخت شد. به همکارش گفت : بیا هردو مون بر خودمون مسلط بشیم . نه من بد و بیراه میگم و نه تو هر کاری بکن...


مسابقه مسابقه

و اما... هر روز مسابقه هم داریم

برای ما بفرمایید که:

الف) مقصود از حیاتى که با دعوت انبیا فراهم مى‌آید...... است.
۱- حیات فکرى، عقلى ومعنوى.      ۲- اخلاقى و اجتماعى         ۳- هر دو

ب) یکی از تکالیف ما نسبت به پیامبر(ص)....
۱- محبت اهل بیت اوست .    ۲- ذکر صلوات است.         ۳- اطاعت از اوست.

ج)اولین عضوی که هنگام مرگ از کار می افتد چه قسمتی است؟
۱- زبان    ۲- چشم     ۳- مغز

د) اگر روزه‌دار کارى که حلال است و روزه را باطل می‌کند، انجام دهد، و بعد کار دیگرى که حرام است و روزه را باطل می‌کند انجام دهد....
۱- کفاره جمع بر او واجب می شود          ۲- یک کفاره کافى است.          ۳- هیچکدام

توجه داشته باشید :
۱) اگر مطالب امروز رو مطالعه کرده باشید ، راحت میتونید جواب مسابقه رو حدس بزنید.
۲) جواب مسابقه را به صورت یک عدد چهار رقمی(مثل ۴۳۲۱) از چپ به راست و به همراه نام و نام خانوادگی به سامانه پیامک ۳۰۰۰۲۴۰۵۵۹۹۰۸۳ ارسال نمایید.
۳) به قید قرعه به تعدادی از بزرگواران جوایزی اهدا میگردد.
۴) جواب سوال هر مسابقه تا ساعت ۲۴ همان روز معتبر می باشد


این هم از برنامه امروز. امیدواریم این مطالب مورد رضای خداوند متعال و مورد استفاده شما برادران و خواهران روزه دار قرار گرفته باشد.
شما بزرگواران همچنان میتوانید انتقادات ، پیشنهادات و هرگونه اظهار نظری در رابطه با این برنامه را با روشهای زیر به اطلاع ما برسانید و خواهشمندیم این سایت را اطلاع رسانی فرمایید تا همگان بهرمند شوند.

پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۴۰۵۵۹۹۰۸۳

فضای مجازی :  KFSHAHIDMODARES@









تمامی حقوق این سایت متعلق به کانون فرهنگی حسینیه شهید آیت اله مدرس می باشد