> صفحه اصلی > صفحه مجازی ماه رمضان- روز۱۳
توضیحات برای عکس ثبت نشده
توضیحات برای عکس ثبت نشده
توضیحات برای عکس ثبت نشده
توضیحات برای عکس ثبت نشده
توضیحات برای عکس ثبت نشده

فرارسیدن ماه رمضان ، ماه میهمانی خدا مبارک باد به اطلاع عموم همشهریان عزیز میرساند با توجه به فرارسیدن ماه مبارک رمضان و آماده نبودن شرایط بهداشتی این روز ها به دلیل شیوع بیماری منحوص کرونا ، امکان برگزاری حضوری مراسمات مذهبی و فرهنگی در حسینیه شهید آیت اله مدرس مقدور نمی باشد و ما همچنان ار فیض حضور شما مومنین و روزه داران عزیز در این مکان مقدس محرومیم. لذا هیئت امناء و کانون فرهنگی این مجموعه برای درک برکات و اعمال این ماه شریف اقدام به برگزاری برنامه های مذهبی و فرهنگی به صورت مجازی در کانال ها و سایت اینترنتی این حسینیه با محتوای زیر نموده است.
* هر روز با آیات قرآن کریم همراه با ترجمه و تفسیر
* هر روز با یک حدیث همراه با توضیحات
* هر روز احکام روزه و ماه مبارک رمضان
* هر روز مسابقه و سایر برنامه های فرهنگی
همچنان آرزومندیم به مدد الهی و شکست دادن این ویروس منحصوص ، شاهد حضور همه شما بزرگواران در این مکان مقدس باشیم.
کانون فرهنگی و هیئت امناء حسینیه شهید آیت اله مدرس
آدرس فضای مجازی حسینیه: KFSHAHIDMODARES@   در تمامی کانال های فضای مجازی 


مطالب روز سیزدهم ماه مبارک رمضان مصادف با هجدهم اردیبهشت ۱۳۹۹


در پرتو ی وحیدر پرتو ی وحی

هر روز یک آیه قرآن با عنوان : در پرتو نور وحی

أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ وَ یَجْعَلُکُمْ خُلَفاءَ الْأَرْضِ أَ إِلهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِیلًا ما تَذَکَّرُونَ    نمل،آیه«۶۲»
کیست که هرگاه درمانده‌اى او را بخواند، اجابت نماید و بدى و ناخوشى را برطرف کند، و شما را جانشینان (خود در) زمین قرار دهد؟ آیا با خداوند معبودى است؟ چه کم پند مى‌پذیرید.

نکته های آیه:
در روایات و تفاسیر ندیدم که درباره‌ى تلاوت آیه‌ى ۶۲ براى استجابت دعا نقشى باشد، لکن مردم به خاطر تناسب محتواى آیه تبّرکاً آن را مى‌خوانند و مانعى ندارد. مناجات با خداى سبحان و راز ونیاز با او کارى پسندیده و لازم است، دعا به درگاه او و درخواست حل مشکلات خصوصاً هنگام درماندگى، براى همگان ضرورى است. در روایات مى‌خوانیم: نمونه‌ى مضطرّ واقعى، امام زمان (عجّل‌اللّه تعالى فرجه الشریف) است و بدترین سوء «وَ یَکْشِفُ السُّوءَ»، سلطه‌ى کفّار است که در زمان آن حضرت برطرف مى‌شود و نمونه‌ى‌ «یَجْعَلُکُمْ خُلَفاءَ» حکومت صالحان در آن زمان است. «۱» هر جا که دعاى ما مستجاب نشود، دلیلى دارد، همچون: الف: دعاى ما، طلبِ خیر نبوده وما گمان مى‌کردیم خیر است. (زیرا دعا، یعنى طلبِ خیر) ب: نحوه‌ى درخواست، جدّى و همراه با درماندگى نبوده است. ج: در دعا اخلاص نداشته‌ایم، یعنى اگر به درگاه خداوند رو کرده‌ایم، به دیگران نیز چشم امید داشته‌ایم. البتّه گاهى به جاى استجابتِ آنچه مى‌خواهیم، خداوند حکیم مشابه آن را به ما مى‌دهد و گاهى به جاى خواسته‌ى ما، که نزد خداوند به مصلحت ما نیست، خداوند بلائى از ما دور مى‌کند و گاهى به جاى برآوردن حاجت در دنیا، در قیامت جبران مى‌کند و گاهى به جاى لطف به ما، به نسل ما لطف مى‌کند که همه‌ى این مطالب در روایات آمده است. اجابتِ مضطرّ، کارى الهى است ولى سنّت الهى را تغییر نمى‌دهد. مثلًا سنّت خداوند آن است که مردم به نحوى باید از دنیا بروند و همه‌ى انسان‌ها در لحظه‌ى احتضار، مضطرّند و اگر خداوند به همه جواب مثبت دهد، باید قانون مرگ را لغو کند. ریشه‌ى ایمان به خدا ریشه‌ى ایمان به خدا، عقل و فطرت است؛ لکن مادّیون مى‌گویند: ریشه‌ى ایمان به خدا ترس است. یعنى انسان چون خود را در برابر حوادث عاجز مى‌بیند، هنگام بروز حادثه‌اى تلخ، قدرتى را در ذهن خود تصوّر مى‌کند و به آن پناه مى‌برد. مادّیون با این محاسبه، ایمان را زاییده‌ى ترس مى‌دانند؛ امّا اشتباه آنان این است که تفاوت رفتن به سوى خدا را با اصل ایمان به خدا نمى‌فهمند. مثلًا ما هنگام دیدن سگ و احساس خطر، سراغ سنگ مى‌رویم. امّا آیا مى‌توان گفت: پیدایش سنگ به خاطر سگ است؟ همچنین ما هنگام اضطرار و ترس رو به خدا مى‌رویم، آیا مى‌توان گفت: اصل ایمان به خدا زاییده‌ى ترس است؟ علاوه بر آنکه اگر سرچشمه‌ى ایمان ترس باشد، باید هر کس ترسوتر است، مؤمن‌تر باشد. در حالى که مؤمنان واقعى، شجاع‌ترین افراد زمان خود بوده‌اند و باید انسان در لحظاتى که احساس ترس ندارد، ایمانى هم نداشته باشد، در حالى که ما در لحظه‌هایى که ترس نداریم خدا را به دلیل عقل و فطرت قبول داریم. در حقیقت ترس و اضطرار، پرده‌ى غفلت را کنار مى‌زند و مارا متوجّه خدا مى‌کند و لذا منکران خدا هرگاه در هواپیما یا کشتى نشسته باشند و خبر سقوط یا غرق شدن را بشنوند و یقین کنند که هیچ قدرتى به فریادشان نمى‌رسد؛ از عمق جان به یک قدرت نجاتبخش امید دارند. آنها در آن هنگام به یک نقطه و به یک قدرت غیبى دل مى‌بندند که آن نقطه، همان خداى متعال است.

پیام های آیه:
۱- از راه‌هاى شناخت خدا و یکتایى او، توجّه به یک قدرت نجاتبخش و بریدن از قدرت‌ها ووسایل دیگر در هنگام اضطرار است. «أَمَّنْ یُجِیبُ»
۲- شرط استجابت دعا، قطع امید از دیگران واخلاص در دعاست. «یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ»
۳- آنان که با سکوت، از خداوند حاجتى مى‌خواهند، خداوند از حالشان با خبر است ولى دوست دارد بندگانش حاجت خود را به زبان آورند. «إِذا دَعاهُ»
۴- انسان بر طبیعت حکومت دارد. «یَجْعَلُکُمْ خُلَفاءَ الْأَرْضِ»
۵- آیا در حال اضطرار، به قدرت‌هاى مادّى توجّه مى‌کنید؟! «أَ إِلهٌ مَعَ اللَّهِ» «۲»

منابع:
«۱». تفسیر نورالثقلین.
«۲» تفسیر نور، جلد ۶ - صفحه ۴۴۵


در امتداد نوردر امتداد نور

هر روز یک حدیث با عنوان : در امتداد نور

شرح خطبه شعبانیه
“أیُّهَا النّاسُ ، مَن حَسَّنَ مِنکُم فی هذَا الشَّهرِ خُلُقَهُ کانَ لَهُ جَوازا عَلَى الصِّراطِ یَومَ تَزِلُّ فیهِ الأَقدامُ ...
یکی از اعتقادات مهمی که ما داریم که جزء اعتقادات اولیه و قطعی هر مسلمانی است، اعتقاد معاد و قیامت است. این اعتقاد همراه با شرایط و ضوابط خاص خودش است. یعنی یک اعتقاد کلی به قیامت کفایت نمی کند. جزئیاتی را هم در این اعتقاد ما مطرح می کنیم. یکی از آن مراحل قیامت، عبور از پل صراط است که در زیارت شریف حضرت بقیه الله ارواحنا فداه زیارت آل یاسین، در آن استشهادی که محضر حضرت تقدیم می کنیم و اعتقادات مان را به حضرت به امانت می سپاریم، می گوییم: “وَ اَن الصِّراطَ حَقّ” صراط حق است، عبور از پل صراط حق است و واقعیت دارد. نمی شود منکر آن شد. و همچنین در تلقینی که برای اموات خوانده می شود باز همین مرور “وَ اَن الصِّراطَ حَقّ” در آن جا هم بیان می شود، لذا اعتقاد به اصل صراط چیزی نیست که بشود آن را انکار کرد یا خدای نکرده بازیچه قرار داد. لذا از امام صادق سلام اللّه علیه داریم که: “إِنَّ عَلَی جَهَنَّمَ جِسْراً أَدَقُّ مِنَ الشَّعْرِ، أَحَدُّ مِنَ السَّیْفِ” پل صراط باریک تر و خطرناک تر از مو و بران تر از شمشیر است. یک همچین پلی را باید از روی آن عبور کرد. در این باب پیامبراکرم صلی اللّه علی محمد وآله وسلم می فرمایند: کسی اگر در ماه مبارک رمضان اخلاق خودش را در برخورد با اطرافیان اصلاح کند و خودش را به سمت حسن خلق بکشاند در واقع از عصبانیت، از تند روی، از تند اخلاقی پرهیز داشته باشد .یکی از آثار این پرهیز، این است که در روز قیامت از پل صراط به راحتی عبور می کند.
[بحار جلد ۸ صفحه ۶۴ حدیث ۱.]


در ترنم شبنم دعادر ترنم شبنم دعا

هر روز فرازی از یک دعا با عنوان: در ترنم شبنم دعا

فرازی از ابوحمزه

سَیِّدِی أَخْرِجْ حُبَّ الدُّنْیَا مِنْ قَلْبِی، وَ اجْمَعْ بَیْنِی وَ بَیْنَ الْمُصْطَفَى وَ آلِهِ خِیَرَتِکَ مِنْ خَلْقِکَ وَ خَاتَمِ النَّبِیِّینَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ انْقُلْنِی إِلَى دَرَجَةِ التَّوْبَةِ إِلَیْکَ...

ای آقای من محبت دنیا را از دلم بیرون کن، و میان من و مصطفی پیامبرت و خاندانش، بهترین برگزیدگان از آفریدگانت و پایان بخش پیامبران محمّد (درود خدا بر او و خاندانش) جمع کن، و مرا به مقام توبه به پیشگاهت برسان.


در زلال احکام روزهدر زلال احکام روزه

چیزهایى که روزه را باطل می‌کند:

۱- اگر انسان عمدا و از روى اختیار کارى که روزه را باطل می‌کند انجام دهد، روزه او باطل می‌شود و چنانچه از روى عمد نباشد اشکال ندارد، ولى جنب اگر بخوابد و به تفصیلى که در جلسات قبل گفته شد(برای بار سوم بخوابد) تا اذان صبح غسل نکند، روزه او باطل است.
۲- اگر چیزى به زور در گلوى روزه‌دار بریزند یا سر او را به زور در آب فرو ببرند، روزه او باطل نمی‌شود، ولى اگر مجبورش کنند که روزه خود را باطل کند مثلا به او بگویند اگر غذا نخورى ضرر مالى یا جانى به تو مى زنیم و خودش براى جلوگیرى از ضرر، چیزى بخورد، روزه او باطل می‌شود.
۳- روزه‌دار نباید جایى برود که می‌داند چیزى در گلویش می‌ریزند یا مجبورش می‌کنند که خودش روزه خود را باطل کند، اما اگر قصد رفتن کند و نرود یا بعد از رفتن چیزى به خوردش ندهند، روزه او صحیح است و چنانچه از روى ناچارى کارى که روزه را باطل می‌کند انجام دهد، روزه او باطل می‌شود ولى اگرچیزى در گلویش بریزند، باطل شدن روزه او محل اشکال است.


لبخند اسلامیلبخند اسلامی

هر روز یک لطیفه با عنوان: لبخند اسلامی

در خواست جدید از خدا :
خدایا ماه رمضان را مانند المپیک هر ۴ سال یک بار آن هم در یک کشور برگزار کن و ما را هم در همان روز های اولیه حذف بفرما!!!!


مسابقه مسابقه

و اما... هر روز مسابقه هم داریم

برای ما بفرمایید که:

الف) شجاع‌ترین افراد....
۱- مومنان واقعی هستند.   ۲- مبارزه کنندگان با هوای نفس هستند         ۳- هردو

ب) خوش اخلاقی سبب......
۱- رزق و روزی می شود.       ۲- عبور از پل صراط می شود        ۳- ورود به بهشت می شود

ج) اگر چیزى به زور در گلوى روزه‌دار بریزند یا سر او را به زور در آب فرو ببرند، روزه او...
۱- اشکال ندارد     ۲- باطل نمی‌شود    ۳- بهتر است

توجه داشته باشید :
۱) اگر مطالب امروز رو مطالعه کرده باشید ، راحت میتونید جواب مسابقه رو حدس بزنید.
۲) جواب مسابقه را به صورت یک عدد سه رقمی(مثل ۳۲۱) از چپ به راست و به همراه نام و نام خانوادگی به سامانه پیامک ۳۰۰۰۲۴۰۵۵۹۹۰۸۳ ارسال نمایید.
۳) به قید قرعه به تعدادی از بزرگواران جوایزی اهدا میگردد.
۴) جواب سوال هر مسابقه تا ساعت ۲۴ همان روز معتبر می باشد


این هم از برنامه امروز. امیدواریم این مطالب مورد رضای خداوند متعال و مورد استفاده شما برادران و خواهران روزه دار قرار گرفته باشد.
شما بزرگواران همچنان میتوانید انتقادات ، پیشنهادات و هرگونه اظهار نظری در رابطه با این برنامه را با روشهای زیر به اطلاع ما برسانید و خواهشمندیم این سایت را اطلاع رسانی فرمایید تا همگان بهرمند شوند.

پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۴۰۵۵۹۹۰۸۳

فضای مجازی :  KFSHAHIDMODARES@







تمامی حقوق این سایت متعلق به کانون فرهنگی حسینیه شهید آیت اله مدرس می باشد