> صفحه اصلی > صفحه مجازی ماه رمضان- روز۱۲
توضیحات برای عکس ثبت نشده
توضیحات برای عکس ثبت نشده
توضیحات برای عکس ثبت نشده
توضیحات برای عکس ثبت نشده
توضیحات برای عکس ثبت نشده

فرارسیدن ماه رمضان ، ماه میهمانی خدا مبارک باد به اطلاع عموم همشهریان عزیز میرساند با توجه به فرارسیدن ماه مبارک رمضان و آماده نبودن شرایط بهداشتی این روز ها به دلیل شیوع بیماری منحوص کرونا ، امکان برگزاری حضوری مراسمات مذهبی و فرهنگی در حسینیه شهید آیت اله مدرس مقدور نمی باشد و ما همچنان ار فیض حضور شما مومنین و روزه داران عزیز در این مکان مقدس محرومیم. لذا هیئت امناء و کانون فرهنگی این مجموعه برای درک برکات و اعمال این ماه شریف اقدام به برگزاری برنامه های مذهبی و فرهنگی به صورت مجازی در کانال ها و سایت اینترنتی این حسینیه با محتوای زیر نموده است.
* هر روز با آیات قرآن کریم همراه با ترجمه و تفسیر
* هر روز با یک حدیث همراه با توضیحات
* هر روز احکام روزه و ماه مبارک رمضان
* هر روز مسابقه و سایر برنامه های فرهنگی
همچنان آرزومندیم به مدد الهی و شکست دادن این ویروس منحصوص ، شاهد حضور همه شما بزرگواران در این مکان مقدس باشیم.
کانون فرهنگی و هیئت امناء حسینیه شهید آیت اله مدرس
آدرس فضای مجازی حسینیه: KFSHAHIDMODARES@   در تمامی کانال های فضای مجازی 


مطالب روز دوازدهم ماه مبارک رمضان مصادف با هفدهم اردیبهشت ۱۳۹۹


در پرتو ی وحیدر پرتو ی وحی

هر روز یک آیه قرآن با عنوان : در پرتو نور وحی

« وَ قالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرِینَ » غافر،آیه«۶۰»
و پروردگارتان گفت: «مرا بخوانید تا براى شما اجابت کنم. همانا کسانى که از عبادت من سر باز زده و تکبّر مى‌ورزند به زودى با سرافکندگى به جهنّم وارد مى‌شوند».

نکته های آیه:
سؤال:با این که خداوند وعده‌ى استجابت داده است، «ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ» چرا برخى دعاهاى ما مستجاب نمى‌شود؟
پاسخ: الف) بعضى اعمال نظیر گناه و ظلم و خوردن لقمه‌ى حرام و عفو نکردنِ کسانى که از ما عذرخواهى مى‌کنند، مانع استجابت دعا مى‌شود.
ب) گاهى مستجاب شدن دعاى ما نظام آفرینش را به هم مى‌ریزد، نظیر دانش آموزى که در امتحان جغرافیا در پاسخ این سؤال که آیا سطح دریاها بالاتر است یا کوه‌ها؟ چون به اشتباه نوشته بود «سطح دریاها بالاتر است!» از خداوند خواسته بود که این دو را جا به جا کند تا او نمره‌ى قبولى بگیرد! به هر حال خداوند همان گونه که قادر است، حکیم نیز هست.
ج) گاهى آن دعا مستجاب نمى‌شود، ولى مشابه آن مستجاب مى‌شود.
د) گاهى اثر دعا در آینده‌ى خود انسان یا خانواده و نسل او یا در قیامت نتیجه مى‌دهد و فورى مستجاب نمى‌شود. هر دعایى که مستجاب نشود در حقیقت دعا نیست، چون دعا به معناى طلب خیر است و بسیارى از خواسته‌هاى ما شرّ است نه خیر.

آداب دعا در قرآن‌
۱. دعا همراه ایمان و عمل صالح باشد. «یَسْتَجِیبُ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» «۱»
۲. با اخلاص باشد. «فَادْعُوا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ» «۲»
۳. با تضرّع و مخفیانه باشد. «ادْعُوا رَبَّکُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْیَةً» «۳»
۴. با بیم و امید باشد. «وَ ادْعُوهُ خَوْفاً وَ طَمَعاً» «۴»
۵. در ساعاتى خاص باشد. «یَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ الْعَشِیِّ» «۵»

*پیام های آیه:
۱- گفتگو با خداوند، کلید رشد و تربیت انسان است. «قالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی»
۲- میان دعاى انسان و ربوبیّت خداوند، رابطه‌اى تنگاتنگ است. (اکثر دعاهاى قرآن همراه‌ «رَبَّنا»* آمده است). «رَبُّکُمُ ادْعُونِی»
۳- خداوند، از ما خواسته که به درگاه او دعا کنیم. «قالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی»
۴- در دعا فقط خدا را بخوانیم، نه خدا و دیگران را در کنار هم. «ادْعُونِی»
۵- خداوند نیازهاى ما را مى‌داند، ولى دستور دعا نشانه‌ى آن است که درخواست ما آثارى دارد. «ادْعُونِی»
۶- بین دعا و استجابت هیچ فاصله‌اى نیست. «ادْعُونِی أَسْتَجِبْ» (حتّى حرف «فاء» یا «ثم» نیامده است. اگر مى‌فرمود: «فاستجب» یعنى بعد از مدّت کمى مستجاب مى‌کنم و اگر مى‌فرمود: «ثم استجب» یعنى بعد از مدّت طولانى.)
۷- در دعا و اجابت واسطه‌اى در کار نیست. «ادْعُونِی أَسْتَجِبْ»
۸- استجابت دعا وعده الهى است. «ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ»
۹- اگر دعایى مستجاب نشد لابد به سود ما نبوده است، چون فرمود: «أَسْتَجِبْ لَکُمْ» آنچه را به نفع شما باشد مستجاب مى‌کنم.
۱۰- دعا نکردن، نشانه‌ى تکبّر است. «یَسْتَکْبِرُونَ»
۱۱- دعا، درمان تکبّر است. «یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِی»
۱۲- دعا، خود عبادت است. «یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِی»
۱۳- دعا عبادتى مخصوص و الهى است. «عِبادَتِی»
۱۴- مجازات خداوند عادلانه و متناسب با نوع رفتار و کردار آدمى است. استکبار امروز، سرافکندگى فردا را به دنبال دارد. «یَسْتَکْبِرُونَ‌- داخِرِینَ» «۶»
منابع:
«۱». شورى،۲۶.
«۲». مؤمن، ۱۴
«۳». اعراف، ۵۵.
«۴». اعراف، ۵۶.
«۵». انعام، ۵۲.
«۶». تفسیر نور،جلد ۸ - صفحه ۲۸۱


در امتداد نوردر امتداد نور

هر روز یک حدیث با عنوان : در امتداد نور

شرح خطبه شعبانیه
این قسمت از خطبه شعبانیه در باب اطعام مؤمنین در افطار ماه رمضان است . در این فراز پیامبر خاتم صل اللّه علی محمد وآله وسلم نکات زیبایی را در این باب مطرح فرموده اند:“أیُّهَا النّاسُ ، مَن فَطَّرَ مِنکُم صائِما مُؤمِنا فی هذَا الشَّهرِ کانَ لَهُ بِذلِکَ عِندَ اللّه ِ عِتقُ نَسَمَةٍ ومَغفِرَةٌ لِما مَضى مِن ذُنوبِهِ” کسی که در این ماه مبارک مؤمن روزه داری را افطاری بدهد و او را بر خوان احسان خودش مهمان کند دو ثواب برای او هست: اول: آزاد کردن یک برده از بردگی. که خب این کار کمی نیست، کاری است که در احکام شرعی ما این کار را معادل با کفاره بعضی از گناهان سنگین دانسته اند. مثل افطار عمدی روزه ماه رمضان یا مثل قتل غیر عمد یا موارد دیگر که در قوانین حقوقی اسلام آمده است. به هر حال ثواب آزاد کردن یک بنده برای او هست و باعث آمرزش تمام گناهان گذشته او می شود. “ومَغفِرَةٌ لِما مَضى مِن ذُنوبِهِ” مغفرت برای تمام گناهانی که تا اون لحظه از این فرد صادر شده است. “فَقیلَ : یا رَسولَ اللّه ِ ، ولَیسَ کُلُّنا یَقدِرُ عَلى ذلِکَ!” اصحاب عرضه داشتند که یا رسول الله این دستوری که شما می دهید، فقط برای پولدار هاست، فقط برای ثروتمندان است، برای ما مردم عادی مقدور نیست که بخواهیم افطاری بدهیم. هزینه ای کنیم و سفره ای پهن کنیم. این برای ما شدنی نیست: در جواب می شد پیامبر بفرمایند که خب اگه توان ندارید، نداشته باشید و این ثواب برای ثروتمندان باشد و بقیه از این ثواب محروم باشند، مانعی ندارد. پیامبر راه دیگری را گشودند، این باب نشان می دهد که باب ثواب را خدا برای همه گشوده است. حضرت فرمودند: “اِتَّقُوا النّارَ ولَو بِشِقِّ تَمرَةٍ ، ” از دوزخ خدا پرهیز کنید.از جهنم خودتان را دور کنید، ولو به نصف از یک خرما باشد. قسمتی از یک خرما باشد. “اِتَّقُوا النّارَ ولَو بِشَربَةٍ مِن ماءٍ ” از جهنم پرهیز کنید، ولو با یک مقداری از آب نوشاندن به یک مؤمنی که در حال روزه است و هنگام افطار عطش دارد. عطش او را با یک ظرف آب بر طرف کنید. در این جا دقت در این مسئله که راه ثواب را برای همه باز کردند و بر احدی راه را مسدود نکردند. ثروتمندان سفره بیاندازند و کسانی که ندارند ولو شده با یک خرما یا نصف دانه ای از یک خرما هم در افطار ماه رمضان سهیم باشند و دیگران را افطار بدهند و و از این ثواب بزرگ بهره ببرند.


در ترنم شبنم دعادر ترنم شبنم دعا

هر روز فرازی از یک دعا با عنوان: در ترنم شبنم دعا

فرازی از ابوحمزه


 إِلَهِی لَوْ قَرَنْتَنِی بِالْأَصْفَادِ، وَ مَنَعْتَنِی سَیْبَکَ مِنْ بَیْنِ الْأَشْهَادِ، وَ دَلَلْتَ عَلَى فَضَائِحِی عُیُونَ الْعِبَادِ، وَ أَمَرْتَ بِی إِلَى النَّارِ، وَ حُلْتَ بَیْنِی وَ بَیْنَ الْأَبْرَارِ مَا قَطَعْتُ رَجَائِی مِنْکَ، وَ مَا صَرَفْتُ تَأْمِیلِی لِلْعَفْوِ عَنْکَ، وَ لا خَرَجَ حُبُّکَ مِنْ قَلْبِی، أَنَا لا أَنْسَى أَیَادِیَکَ عِنْدِی، وَ سَتْرَکَ عَلَیَّ فِی دَارِ الدُّنْیَا...
اى خداى من! اگر مرا با زنجیرها ببندى و پیوند دهى و احسانت را در میان ناظران از من منع کنى و دیدگان بندگان را بر رسوائیهایم راهنمائى کنى و مرا به سوى آتش فرمان دهى و بین من و نیکان جدائى اندازى، امیدم را از تو قطع نمى‌کنم و دست از امید بستن به عفو تو برنمى‌دارم و محبت تو از دلم بیرون نمى‌رود. من عطاها و بخششها و پرده‌پوشیت از عیوب را در زندگى دنیا بر خود فراموش نمى‌کنم.» بندگان معمولى اگر کسى را مجازات کنند هرچند بر حق باشد، باعث کینه و ناراحتى مى‌شود؛ اما اولیاء الهی چون میدانند که خداى حکیم مهربان هرچند بنده‌اش را به سختى مبتلا کند و به آتش قهرش بسوزاند، از روى عدالت و حکمت است، هیچ به دل نمى‌گیرند و محبتشان به خدا کم نمى‌شود و امیدشان را از خدا قطع نمى‌کنند و از طرفى مى‌دانند خداوند بخشنده و مهربان است و نعمتهایش را از بنده دریغ نمى‌کند. البته بندگانى که ایمانشان ضعیف است، ممکن است به این درجه از کمال نرسند و زبان به شکایت بگشایند، امّا اولیائى که تمام هستى خود را از خدا مى‌دانند ذره‌اى محبّتشان به خدا کم نمى‌شود و نعمت‌هاى بیشمار الهى را فراموش نمى‌کنند.


در زلال احکام روزهدر زلال احکام روزه

قی کردن:

۱- هرگاه روزه‏دار عمدا قى کند اگر چه بواسطه مرض و مانند آن ناچار باشد - روزه‏اش باطل می‌شود، ولى اگر سهوا یا بی‌اختیار قى کند، اشکال ندارد.

۲- اگر در شب چیزى بخورد که می‌داند به واسطه خوردن آن در روز بی‌اختیار قى می‌کند، احتیاط واجب آن است که روزه آن روز را قضا نماید.

۳- اگر روزه‏ دار بتواند از قى کردن خوددارى کند، چنانچه براى او ضرر و مشقت نداشته باشد، باید خوددارى نماید.

۴- اگر سهوا چیزى را فرو ببرد و پیش از رسیدن به شکم یادش بیاید که روزه است، چنانچه به قدرى پایین رفته باشد که اگر آن را داخل شکم کند خوردن نمی‌گویند، لازم نیست آن را بیرون آورد و روزه او صحیح است.

۵- اگر آروغ بزند و بدون اختیار چیزى در گلو یا دهانش بیاید، باید آن را بیرون بریزد و اگر بى‌اختیار فرو رود، روزه‏اش صحیح است.


لبخند اسلامیلبخند اسلامی

هر روز یک لطیفه با عنوان: لبخند اسلامی

مراحل ارادت بعضی ها به ماه رمضان:
دو ماه قبل :اوه اوه دو ماه دیگه رمضونه
یک ماه قبل :بدبختی از یه ماه دیگه باید روزه بگیریم....
دو روز گذشته : خوش انصاف ، فقط دو روز گذشته
روز بیست و ششم : این چهار روزم نمیگذره راحت بشیم....
بعد رمضان :عجب ماه خوب و پربرکتی بود حیف که تمام شد.....


مسابقه مسابقه

و اما... هر روز مسابقه هم داریم

برای ما بفرمایید که:

الف) گفتگو با خداوند....
۱- سبب رشد معنویت انسان می شود ۲-کلید رستگاری انسان است. ۳- کلید رشد و تربیت انسان است.

ب) دعا، درمان ....
۱- امراض قلبی است. ۲- تکبّر است. ۳- غرور و خود پسندی است.

ج) هرگاه روزه‏ دار عمدا قى کند ...
۱- روزه اش صحیح است ۲- روزه‏اش باطل می‌شود. ۳- به احتیاط واجب باطل می شود.

توجه داشته باشید :
۱) اگر مطالب امروز رو مطالعه کرده باشید ، راحت میتونید جواب مسابقه رو حدس بزنید.
۲) جواب مسابقه را به صورت یک عدد سه رقمی از چپ به راست و به همراه نام و نام خانوادگی به سامانه پیامک ۳۰۰۰۲۴۰۵۵۹۹۰۸۳ ارسال نمایید.
۳) به قید قرعه به تعدادی از بزرگواران جوایزی اهدا میگردد.
۴) جواب سوال هر مسابقه تا ساعت ۲۴ همان روز معتبر می باشد


این هم از برنامه امروز. امیدواریم این مطالب مورد رضای خداوند متعال و مورد استفاده شما برادران و خواهران روزه دار قرار گرفته باشد.
شما بزرگواران همچنان میتوانید انتقادات ، پیشنهادات و هرگونه اظهار نظری در رابطه با این برنامه را با روشهای زیر به اطلاع ما برسانید و خواهشمندیم این سایت را اطلاع رسانی فرمایید تا همگان بهرمند شوند.

پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۴۰۵۵۹۹۰۸۳

فضای مجازی :  KFSHAHIDMODARES@







تمامی حقوق این سایت متعلق به کانون فرهنگی حسینیه شهید آیت اله مدرس می باشد