> صفحه اصلی > صفحه مجازی ماه رمضان- روز۱۰
توضیحات برای عکس ثبت نشده
توضیحات برای عکس ثبت نشده
توضیحات برای عکس ثبت نشده
توضیحات برای عکس ثبت نشده
توضیحات برای عکس ثبت نشده

فرارسیدن ماه رمضان ، ماه میهمانی خدا مبارک باد به اطلاع عموم همشهریان عزیز میرساند با توجه به فرارسیدن ماه مبارک رمضان و آماده نبودن شرایط بهداشتی این روز ها به دلیل شیوع بیماری منحوص کرونا ، امکان برگزاری حضوری مراسمات مذهبی و فرهنگی در حسینیه شهید آیت اله مدرس مقدور نمی باشد و ما همچنان ار فیض حضور شما مومنین و روزه داران عزیز در این مکان مقدس محرومیم. لذا هیئت امناء و کانون فرهنگی این مجموعه برای درک برکات و اعمال این ماه شریف اقدام به برگزاری برنامه های مذهبی و فرهنگی به صورت مجازی در کانال ها و سایت اینترنتی این حسینیه با محتوای زیر نموده است.
* هر روز با آیات قرآن کریم همراه با ترجمه و تفسیر
* هر روز با یک حدیث همراه با توضیحات
* هر روز احکام روزه و ماه مبارک رمضان
* هر روز مسابقه و سایر برنامه های فرهنگی
همچنان آرزومندیم به مدد الهی و شکست دادن این ویروس منحصوص ، شاهد حضور همه شما بزرگواران در این مکان مقدس باشیم.
کانون فرهنگی و هیئت امناء حسینیه شهید آیت اله مدرس
آدرس فضای مجازی حسینیه: KFSHAHIDMODARES@   در تمامی کانال های فضای مجازی 


مطالب روز دهم ماه مبارک رمضان مصادف با پانزدهم اردیبهشت ۱۳۹۹


در پرتو ی وحیدر پرتو ی وحی

هر روز یک آیه قرآن با عنوان : در پرتو نور وحی

وَ قالَ الرَّسُولُ یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً سوره فرقان،   آیه«۳۰»
پیامبر (در روز قیامت از روى شکایت) مى‌گوید: پروردگارا! قوم من این قرآن را رها کردند.....

نکته های آیه:
این آیه، از گلایه‌ى پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله سخن مى‌گوید و آن حضرت چون‌ «رَحْمَةً لِلْعالَمِینَ» است نفرین نمى‌کند. امام رضا علیه السلام فرمود: دلیل آن که در نماز، قرآن مى‌خوانیم آن است که قرآن از مهجوریّت خارج شود. «۱» در روایات آمده است: هر روز پنجاه آیه از قرآن را بخوانید و هدفتان رسیدن به آخر سوره نباشد، آرام بخوانید و دل خود را با تلاوت قرآن تکان دهید و هرگاه فتنه‌ها همچون شب‌تاریک به شما هجوم آوردند، به قرآن پناه برید. «۲» به نظرم رسید اقرار بعضى بزرگان را درباره‌ى مهجوریّت قرآن نقل کنم: الف: ملاصدرا قدس سره در مقدّمه تفسیر سوره واقعه مى‌گوید: بسیار به مطالعه کتب حکما پرداختم تا آنجا که گمان کردم کسى هستم، ولى همین که کمى بصیرتم باز شد، خودم را از علوم واقعى خالى دیدم. در آخر عمر به فکر رفتم که به سراغ تدبّر در قرآن و روایات محمّد و آل‌محمّد علیهم السلام بروم. یقین کردم که کارم بى‌اساس بوده است، زیرا در طول عمرم به جاى نور در سایه ایستاده بودم. از غصه جانم آتش گرفت و قلبم شعله کشید، تا رحمت الهى دستم را گرفت و مرا با اسرار قرآن آشنا کرد و شروع به تفسیر و تدبّر در قرآن کردم، درِ خانه‌ى وحى را کوبیدم، درها باز شد و پرده‌ها کنار رفت و دیدم فرشتگان به من مى‌گویند: «سَلامٌ عَلَیْکُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوها خالِدِینَ». «۳» ب: فیض کاشانى قدس سره مى‌گوید: کتاب‌ها و رساله‌ها نوشتم، تحقیقاتى کردم، ولى در هیچ یک از علوم دوائى براى دردم و آبى براى عطشم نیافتم، بر خود ترسیدم و به سوى خدا فرار و انابه کردم تا خداوند مرا از طریق تعمّق در قرآن و حدیث هدایت کرد. «۴» ج: امام خمینى قدس سره در گفتارى از اینکه تمام عمر خود را در راه قرآن صرف نکرده، تأسّف مى‌خورد و به حوزه‌ها و دانشگاه‌ها سفارش مى‌کند که قرآن و ابعاد گوناگون آن را در همه‌ى رشته‌ها، مقصد اعلى قرار دهند تا مبادا در آخر عمر برایّام جوانى تأسّف بخورند. «۵» «هجر»، جدایى با عمل، بدن، زبان و قلب را شامل مى‌شود. «۶» رابطه‌ى میان انسان و کتاب آسمانى، باید دائمى و در تمام زمینه‌ها باشد، زیرا کلمه‌ى «هجر» در جایى به کار مى‌رود که میان انسان و آن چیز رابطه باشد. «۷» بنابراین باید تلاشى همه جانبه داشته باشیم تا قرآن را از مهجوریّت در آوریم و آن را در همه‌ى ابعاد زندگى، محور علمى و عملى خود قرار دهیم تا رضایت پیامبر عزیز اسلام را جلب کنیم. نخواندن قرآن، ترجیح غیر قرآن بر قرآن، محور قرار ندادن آن، تدبّر نکردن در آن، تعلیم ندادنش به دیگران و عمل نکردن به آن، از مصادیق مهجور کردن قرآن است. حتّى کسى‌ که قرآن را فرا گیرد ولى آن را کنار گذارد و به آن نگاه نکند و تعهّدى نداشته باشد، او نیز قرآن را مهجور کرده است.

پیام های آیه:
۱- در قیامت یکى از شاکیان، پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله است. «وَ قالَ الرَّسُولُ»
۲- انتقاد از کسانى است که آگاهانه قرآن را کنار مى‌گذارند. اتَّخَذُوا ... و نفرمود: «کان عندهم مهجورا»
۳- جمع‌آورى و تدوین قرآن، در زمان شخص پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله انجام شده و لذا مورد اشاره و خطاب قرار گرفته است. «هذَا الْقُرْآنَ»
۴- مهجوریّت قرآن و گلایه‌ى پیامبر و مسئولیّت ما قطعى است. ( «قالَ» فعل ماضى نشانه‌ى حتمى بودن است)
۵- تلاوت ظاهرى کافى نیست، بلکه مهجوریّت‌زدایى لازم است.«مَهْجُوراً»

منابع:
«۱». تفسیر کنزالدقائق.
«۲». تفسیر نورالثقلین. .
«۳» مقدّمه تفسیر سوره‌واقعه.
«۴» رسالة الانصاف.
«۵»صحیفه نور، ج ۲۰، ص ۲۰
«۶». مفردات راغب.
«۷». التحقیق فى‌کلمات القرآن.


در امتداد نوردر امتداد نور

هر روز یک حدیث با عنوان : در امتداد نور

امام هشتم علیه السلام حضرت علی بن موسی سلام الله علیه درباره دعا می فرمایند که: “عَلَیْکُمْ بِسِلاحِ الاَْنْبِیاءِ، فَقیلَ: وَ ما سِلاحُ الاَْنْبِیاءِ؟ قالَ: أَلدُّعاءُ “ که در کتاب کافی مرحوم کلینی نقل شده: “عَلَیْکُمْ بِسِلاحِ الاَْنْبِیاءِ” بر شما باد که از اسلحه انبیاء بهره بگیرد. سوال شد که: “وَ ما سِلاحُ الاَْنْبِیاءِ؟” اسلحه انبیاء چیست ؟ فرمودند که: “أَلدُّعاءُ” دعا کردن .
دعا منهای آثار و ثواب ها، خودش یک لذت وِجدانی بسیار بسیار بالایی را برای انسان پدید می آورد که انسان احساس کند در مقابل خالق هستی، در نزد کسی که همه نعمت ها از اوست و به واسطه ولی او به ما رسیده، به او اجازه دادند با چنین بزرگی بنشیند و حرف بزند. بشیند و تکلم کند. درد دل کند، سخن بگوید و اذن این مطلب بحث بسیار مهمی است که در آغاز دعای افتتاح داریم که: ” اَللّهُمَّ اَذِنْتَ لى فى دُعآئِکَ وَ مَسْئَلَتِکَ” خدایا تو اذن دادی که در خانه تو بیایم .اگر اجازه تو نبود ما حق چنین فضولی برای خودمون قائل نبودیم که بتوانیم با خالق خودمان سخن بگوییم. حالا در این حال عجیبی که هست فرمودند که در موقع نمازتان که: “المُصَلِّی یُنَاجِی رَبَّهُ” نمازگزار با خدا دارد نجوا می کند. در دو جای نماز، یکی در قنوت نماز. یکی بعد از سلام نماز، بهترین زمان های دعا کردن است. چه بخواهیم در این زمان ها که بهترین ها را خواسته باشیم؟ آنچه از مجموعه روایات اهل بیت علیهم السلام بر می آید این است که بالاترین خواسته ای که می توان داشت دعای بر فرج حضرت بقیه الله ارواحنا فداه وسلامتی وجود مقدس آن حضرت و تداوم عمر و حکومت و دولت کریمه آن بزرگوار است.


در ترنم شبنم دعادر ترنم شبنم دعا

هر روز فرازی از یک دعا با عنوان: در ترنم شبنم دعا

فرازی از ابوحمزه

إِلَهِی لَمْ أَعْصِکَ حِینَ عَصَیْتُکَ وَ أَنَا بِرُبُوبِیَّتِکَ جَاحِدٌ، وَ لا بِأَمْرِکَ مُسْتَخِفٌّ، وَ لا لِعُقُوبَتِکَ مُتَعَرِّضٌ، وَ لا لِوَعِیدِکَ مُتَهَاوِنٌ، لَکِنْ خَطِیئَةٌ ...
خدایا، آنگاه که نافرمانی کردم نافرمانی ات نکردم چنان که منکر پروردگاری ات باشم، و نه چنان که سبک شمارنده فرمانت باشم، و نه با گستاخی در معرض کیفرت قرار گیرم، و نه تهدیدت را ناچیز شمارم، ولی خطایی بود که بر من عارض شد و نفسم آن را برایم آراست، و بدبختی ام مرا بر آن یاری نمود، بد بختی شقاوت و قساوت قلب.
  امام سجاد(ع) در این فراز از دعا یکی از عوامل گناه را شقاوت و قساوت قلب، ذکر میکند. شقاوت به معنای تیره روزی و بد بختی است و عامل عمده آن سختی و قساوت قلب است که یک نوع بیماری است که برانسان عارض می شودو سبب محرومیت انسان می گردد.عوامل قساوت قلب از دیدگاه قرآن و اهل بیت علیم السلام عبارتند از:
۱- گناه گناه به تدریج به تیرگی و زنگار دل می افزاید و آن را سیاه می کند. قران می فرماید: کَلَّا بَلْ رانَ عَلى‌ قُلُوبِهِمْ ما کانُوا یَکْسِبُونَ .«مطففین،آیه۱۴» چنین نیست، بلکه آنچه کسب مى‌کردند بر دلهایشان زنگار نهاده است.
۲ – آرزو های طولانی آرزوهای دور ودراز و خواهشهای نفسانی ، عامل دیگری برای قساوت قلب است.این آر زو ها به گونه ای است که انسان را به خود مشغول می کند و وقت و امکانات خود را صرف آن می کند.البته آرزوهای مثبت برای هر انسانی لازم و سازنده است و باعث حرکت و تلاش می شود.
۳- پرخوری و زیاده روی در خوردن و آشامیدن سنگ دلی و قساوت قلب می آورد.
۴- پر گویی در سخن حرام و باطل سخنانی مانند غیبت،تهمت،سخن چینی،دروغ و حرف های بلطل و بیهوده ، از دیگر عوامل قساوت قلب است.
۵- پر خوابی، ثروت اندوزی، راحت طلبی و حرام خواری نیز از عوامل مهم قساوت قلب هستند.


در زلال احکام روزهدر زلال احکام روزه

احکام نیت روزه:

۱- کسى که در شب ماه رمضان جنب است و می‌داند یا احتمال می‌دهد که اگر بخوابد پیش از اذان صبح بیدار می‌شود، چنانچه تصمیم داشته باشد که بعد از بیدار شدن غسل کند و با این تصمیم بخوابد و تا اذان خواب بماند، روزه‏اش صحیح است.
۲- اگر جنب در شب ماه رمضان بخوابد و بیدار شود و بداند یا احتمال دهد که اگر دوباره بخوابد پیش از اذان صبح بیدار می‌شود و تصمیم هم داشته باشد که بعد از بیدار شدن غسل کند، چنانچه دوباره بخوابد و تا اذان صبح بیدار نشود باید روزه‌ی آن روز را قضا کند و همچنین است اگر از خواب دوم بیدار شود و براى مرتبه سوم بخوابد، کفاره بر او واجب نمی‌شود.
۳- خوابى را که در آن محتلم شده نباید خواب اول حساب کرد، بلکه اگراز آن خواب بیدار شود و دوباره بخوابد، خواب اول حساب می‌شود.
۴- اگر روزه‏ دار در روز محتلم شود، واجب نیست فورا غسل کند.هرگاه در ماه رمضان بعد از اذان صبح بیدار شود و ببیند محتلم شده، اگرچه بداند پیش از اذان محتلم شده، روزه او صحیح است.


مسابقه مسابقه

و اما... هر روز مسابقه هم داریم

برای ما بفرمایید که:

الف) دلیل آن که در نماز، قرآن مى‌خوانیم آن است که...
۱- با قرآن انس بگیریم.    ۲- قرآن را حفظ شویم.      ۳- قرآن از مهجوریّت خارج شود.

ب)این جمله شرح حال چه کسی است؟ از اینکه تمام عمر خود را در راه قرآن صرف نکرده، تأسّف مى‌خورد.
۱- امام خمینی    ۲- ملا صدرا      ۳- ملا محسن فیض کاشانی     

ج) عو امل قساوت قلب عبارتند از :
۱- پرخوری و راحت طلبی       ۲- گناه       ۳- هردو

د) اگر روزه‏ دار در روز محتلم شود....
 ۱- واجب است غسل کند      ۲- اگر آب نیست تیمم کند.     ۳-واجب نیست فورا غسل کند.

توجه داشته باشید :
۱) اگر مطالب امروز رو مطالعه کرده باشید ، راحت میتونید جواب مسابقه رو حدس بزنید.
۲) جواب مسابقه را به صورت یک عدد دورقمی (مثل ۳۱۱۲) از چپ به راست و به همراه نام و نام خانوادگی به سامانه پیامک ۳۰۰۰۲۴۰۵۵۹۹۰۸۳ ارسال نمایید.
۳) به قید قرعه به تعدادی از بزرگواران جوایزی اهدا میگردد.
۴) جواب سوال هر مسابقه تا ساعت ۲۴ همان روز معتبر می باشد


این هم از برنامه امروز. امیدواریم این مطالب مورد رضای خداوند متعال و مورد استفاده شما برادران و خواهران روزه دار قرار گرفته باشد.
شما بزرگواران همچنان میتوانید انتقادات ، پیشنهادات و هرگونه اظهار نظری در رابطه با این برنامه را با روشهای زیر به اطلاع ما برسانید و خواهشمندیم این سایت را اطلاع رسانی فرمایید تا همگان بهرمند شوند.

پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۴۰۵۵۹۹۰۸۳

فضای مجازی :  KFSHAHIDMODARES@






تمامی حقوق این سایت متعلق به کانون فرهنگی حسینیه شهید آیت اله مدرس می باشد