> صفحه اصلی > صفحه مجازی ماه رمضان- روز۸
توضیحات برای عکس ثبت نشده
توضیحات برای عکس ثبت نشده
توضیحات برای عکس ثبت نشده
توضیحات برای عکس ثبت نشده
توضیحات برای عکس ثبت نشده

فرارسیدن ماه رمضان ، ماه میهمانی خدا مبارک باد به اطلاع عموم همشهریان عزیز میرساند با توجه به فرارسیدن ماه مبارک رمضان و آماده نبودن شرایط بهداشتی این روز ها به دلیل شیوع بیماری منحوص کرونا ، امکان برگزاری حضوری مراسمات مذهبی و فرهنگی در حسینیه شهید آیت اله مدرس مقدور نمی باشد و ما همچنان ار فیض حضور شما مومنین و روزه داران عزیز در این مکان مقدس محرومیم. لذا هیئت امناء و کانون فرهنگی این مجموعه برای درک برکات و اعمال این ماه شریف اقدام به برگزاری برنامه های مذهبی و فرهنگی به صورت مجازی در کانال ها و سایت اینترنتی این حسینیه با محتوای زیر نموده است.
* هر روز با آیات قرآن کریم همراه با ترجمه و تفسیر
* هر روز با یک حدیث همراه با توضیحات
* هر روز احکام روزه و ماه مبارک رمضان
* هر روز مسابقه و سایر برنامه های فرهنگی
همچنان آرزومندیم به مدد الهی و شکست دادن این ویروس منحصوص ، شاهد حضور همه شما بزرگواران در این مکان مقدس باشیم.
کانون فرهنگی و هیئت امناء حسینیه شهید آیت اله مدرس
آدرس فضای مجازی حسینیه: KFSHAHIDMODARES@   در تمامی کانال های فضای مجازی 


مطالب روز هشتم ماه مبارک رمضان مصادف با سیزدهم اردیبهشت ۱۳۹۹


در پرتو ی وحیدر پرتو ی وحی

هر روز یک آیه قرآن با عنوان : در پرتو نور وحی

تدبر در قرآن
کتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَیْکَ مُبارَکٌ لِیَدَّبَّرُوا آیاتِهِ وَ لِیَتَذَکَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ « سوره ص،آیه۲۹»
(این) کتاب مبارکى است که به سوى تو فرو فرستادیم تا در آیات آن تدبّر کنند و خردمندان پند گیرند.

نکته های آیه:
«مُبارَکٌ» به چیزى گفته مى‌شود که فایده و خیر آن، رشد و فزونىِ زیاد و ثابت داشته باشد. قرآن از منبع مبارک است. «تَبارَکَ الَّذِی»* در شب مبارک نازل شده است. «فِی لَیْلَةٍ مُبارَکَةٍ» در مکان مبارک نازل شده‌ «بِبَکَّةَ مُبارَکاً» و خودش نیز مبارک است. کِتابٌ‌ ... مُبارَکٌ‌ اهمّیت قرآن و تدّبر در آن‌ کسى که در آیات قرآن تدبّر نکند سزاوار تحقیر الهى است. «أَ فَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلى‌ قُلُوبٍ أَقْفالُها» «۱» عالم ربانى کسى است که سروکارش با تحصیل و تدریس قرآن باشد. ... کُونُوا رَبَّانِیِّینَ بِما کُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْکِتابَ وَ بِما کُنْتُمْ تَدْرُسُونَ‌ «۲» کتاب آسمانى را باید با جدّیت گرفت. «خُذِ الْکِتابَ بِقُوَّةٍ» «۳» کسانى که قرآن را مهجور کردند، در قیامت مورد شکایت پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله قرار مى‌گیرند. «وَ قالَ الرَّسُولُ یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً» «۴» امام سجّاد علیه السلام فرمود: اگر قرآن داشته باشم و تنها باشم احساس غربت نمى‌کنم. «لو مات من بین المشرق و المغرب لما استوحشت بعد ان یکون القرآن معى» «۵» حضرت على علیه السلام فرمود: قرآن دریایى است که هیچ کس به قعر آن نمى‌رسد. «بحرا لا یدرک قعره» «۶» امام خمینى قدس سره به شدّت تأسّف مى‌خورد که چرا تمام عمر خود را صرف تدّبر در قرآن نکرده است، «۷» همان گونه که مرحوم ملّاصدرا در تفسیر سوره‌ى واقعه این تأسّف را دارد.
پیام های آیه:
۱- قرآن، مبارک است. (تلاوت، تدّبر، تاریخ، استدلال، داستان، الگوهاى، معارف، اخبار غیبى، تشبیهات، اوامر و نواهى آن، همه و همه پر از راز و رمز است). کِتابٌ‌ ... مُبارَکٌ‌
۲- گرچه قرآن، مبارک است، امّا براى تدبّر است، نه فقط تبرّک جستن به ظاهر آن. (براى حفظ منزل، مسافر و عروس از خطرات) کِتابٌ‌ ... مُبارَکٌ لِیَدَّبَّرُوا
۳- تدّبر در قرآن مقدّمه‌ى تذکّر است وگرنه چه بسا انسان اسرار و لطایف علمى قرآن را درک کند ولى مایه‌ى غرورش شود. «لِیَدَّبَّرُوا- لِیَتَذَکَّرَ»
۴- تدّبر باید در همه‌ى آیات قرآن باشد نه تنها در آیات الاحکام. «لِیَدَّبَّرُوا آیاتِهِ»
۵- شرط تدبّر و بهره‌گیرى و پندپذیرى، عقل و خرد است. لِیَدَّبَّرُوا ... وَ لِیَتَذَکَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ‌
۶- کسانى که از قرآن متذکّر نمى‌شوند، بى‌خردند. «لِیَتَذَکَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ»
۷- قرآن، مطابق عقل و خرد است، لذا اهل خرد با تدبّر در آن به احکام و رموزش پى‌مى‌برند. «لِیَتَذَکَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ» (در قرآن، امرى مخالف عقل یافت نمى‌شود)
۸- معارف قرآن پایان ناپذیر است. این که به همه دستور تدبّر مى‌دهد نشان آن است که هر کس تدبّر کند به نکته‌ى تازه‌اى مى‌رسد و اگر علما و دانشمندان گذشته همه‌ى اسرار قرآن را فهمیده باشند، تدّبر ما لغو است.
«لِیَدَّبَّرُوا آیاتِهِ»«۸»

منابع:
«۱». محمّد، ۲۴. «۲». آل عمران ۷۹. «۳». مریم، ۱۲. «۴». فرقان، ۳۰. «۵». کافى، ج ۲، ص ۶۰۲. «۶». نهج‌البلاغه، خطبه ۱۹۸. «۷». صحیفه نور، ج ۲۰، ص ۲۰. «۸» تفسیر نور،ج۸،ص۱۰۳


در امتداد نوردر امتداد نور

هر روز یک حدیث با عنوان : در امتداد نور

خطبه شعبانیه
نهمین قسمت از پیام زیبای پیامبر خاتم صلی اللّه علی محمد وآله وسلم در خطبه شعبانیه شامل یک جمله بسیار کوتاه ولی پر معناست. “وتَحَنَّنوا عَلى أیتامِ النّاسِ یُتَحَنَّن عَلى أیتامِکُم ، با یتیمان مردم مهربانی کنید تا با یتیمان شما مهربانی کنند. رسیدگی به ایتام مردم در باب رسیدگی به ایتام احادیث فراوان داریم از خود پیامبرمان،پیامبر مهربانی ها که فرمودند: ” أَنَا وَ کَافِلُ الْیَتِیمِ کَهَاتَیْنِ فِی الْجَنَّةِ وَ أَشَارَ بِإِصْبَعَیْهِ السَّبَّابَةِ وَ الْوُسْطَی“[۱] من و کسی که سرپرستی یتیمی را بر عهده می گیرد مثل این دو انگشتی که- به انگشتان خودشان اشاره فرمودند- در کنار هم هستند در قیامت کنار هم هستیم و در بهشت با هم همسایه خواهیم شد. یعنی رسیدگی به ایتام ظاهری که از پدر و مادر محروم هستند، سبب می شود که در بهشت با پیامبر همسایه بشوند. اما در کنار این مطلب تعریف بسیار زیبایی را در جلد دوم بحار مرحوم مجلسی صفحه دوم حدیث یک داریم. امام عسکری سلام اللّه علیه از قول جدّشان پیامبر خاتم نقل می فرمایند که: أشد من یتم الیتیم الذی انقطع عن أبیه، یتم یتیم انقطع عن إمامه ولا یقدرعلى الوصول إلیه ، و لا یدری کیف حکمه فیما یبتلی به من شرائع دینه ، ألا فمن کان من شیعتنا عالما بعلومنا وهذا الجاهل بشریعتنا المنقطع عن مشاهدتنا یتیم فی حجره ألا فمن هداه وأرشده وعلمه شریعتنا کان معنا فی الرفیق الأعلى.[۲] شدیدتر از یتیمی که از پدر و مادر خودش جدا شده، یتیمی است که از امام زمانش دور افتاده و به خاطر این دور افتادن، از دین خودش غافل است. یعنی ازحقایق دین بهره ای ندارد به خاطر دوری ازامام زمانش و عدم دسترسی به آن بزرگوار. کسی از شیعیان ما که با علوم و دانش ما آگاهی داشته باشد و به این وسیله دستگیری کند و او را ارشاد کند. بعد می فرماید: ألا فمن هداه وأرشده وعلمه شریعتنا کسی که از او دستگیری کند و ارشادش کند و او را در مسیر حق به راه بیندازد کان معنا فی الرفیق الأعلى در قیامت با ما در بالاترین رتبه های بهشت همسایه خواهد بود، به هر حال بهشت هم درجات مختلف دارد و در احادیث دیگر هم داریم که کسی که به یتیم معنوی پرداخته در مقایسه با کسی که یتیم ظاهری را سرپرستی کرده است: کَفَضْلِ الشَّمْسِ عَلَى السُّهَا[۳ تفاوت این دو مانند فضیلت خورشید است بر کم نورترین ستاره آسمان. لذا در این باب اگر بخواهیم به حقیقت مطلب اشاره کنیم: رساندن پیام دین، فرهنگ تشیّع و حقایق اعتقادی به نسل جدید، به نوجوانان ، نوباوه گان و جوانان جامعه یک وظیفه ای است که بر عهده همه ما هست و اگر در این وظیفه کوتاهی کنیم، قطعاً در عالم برزخ از این کوتاهی مان پشیمان خواهیم بود و اگر تلاش کنیم نتیجه آن همین است که در روایات به ما فرمودند.
منابع:
[۱] تفسیر نورالثقلین، ج ۵، ص ۵۹۷ [۲] بحارالانوار/ ج۲/ ص۲ [۳] الإحتجاج على أهل اللجاج، ج‏۱، ص:۱۶


در ترنم شبنم دعادر ترنم شبنم دعا

هر روز فرازی از یک دعا با عنوان: در ترنم شبنم دعا

فرازی از دعای ابوحمزه
چرایی کسالت و بی حالی در مناجات و دعا
سَیِّدِی لَعَلَّکَ عَنْ بَابِکَ طَرَدْتَنِی، وَ عَنْ خِدْمَتِکَ نَحَّیْتَنِی، أَوْ لَعَلَّکَ رَأَیْتَنِی مُسْتَخِفّاً بِحَقِّکَ فَأَقْصَیْتَنِی، أَوْ لَعَلَّکَ رَأَیْتَنِی مُعْرِضاً عَنْکَ فَقَلَیْتَنِی، أَوْ لَعَلَّکَ وَجَدْتَنِی فِی مَقَامِ الْکَاذِبِینَ [الْکَذَّابِینَ ] فَرَفَضْتَنِی، أَوْ لَعَلَّکَ رَأَیْتَنِی غَیْرَ شَاکِرٍ لِنَعْمَائِکَ فَحَرَمْتَنِی، أَوْ لَعَلَّکَ فَقَدْتَنِی مِنْ مَجَالِسِ الْعُلَمَاءِ فَخَذَلْتَنِی، أَوْ لَعَلَّکَ رَأَیْتَنِی فِی الْغَافِلِینَ فَمِنْ رَحْمَتِکَ آیَسْتَنِی، أَوْ لَعَلَّکَ رَأَیْتَنِی آلِفَ مَجَالِسِ الْبَطَّالِینَ فَبَیْنِی وَ بَیْنَهُمْ خَلَّیْتَنِی، أَوْ لَعَلَّکَ لَمْ تُحِبَّ أَنْ تَسْمَعَ دُعَائِی فَبَاعَدْتَنِی، أَوْ لَعَلَّکَ بِجُرْمِی وَ جَرِیرَتِی کَافَیْتَنِی...
سرور من، شاید مرا از درگاهت رانده ای، و از خدمتت عزل نموده ای، یا مرا دیده ای که حقّت را سبک می شمارم پس از پیشگاهت دورم ساختی، یا شاید مرا روی گردان از خود مشاهده کردی پس مرا مورد خشم قرار دادی، یا شاید مرا در جایگاه دروغگویان یافتی پس به دورم انداختی، یا شاید مرا نسبت به نعمتهایت ناسپاس دیدی پس محرومم نمودی، یا شاید مرا از همنشینی دانشمندان غایب یافتی پس خوارم نمودی، یا شاید مرا در گروه غافلان دیدی پس از رحمتت ناامیدم کردی، یا شاید مرا انس یافته با مجالس بیکاره ها دیدی پس مرا به آنان واگذاشتی، یا شاید دوست نداشتی دعایم را بشنوی پس دورم نمودی، یا شاید به خاطر جرم و جنایتم کیفرم نمودی.
در این فراز از دعا امام سجاد (ع) دلایل روگردانی دل از عبادت را چنین می شمارد.
۱- رانده شدن بنده از درگاه خداوند« عَنْ بَابِکَ طَرَدْتَنِی»
۲- عزل شدن از خدمت در راه خداوند« عَنْ خِدْمَتِکَ نَحَّیْتَنِی»
۳- دور شدن از درگاه الهی به سبب سبک شمردن حق او« مُسْتَخِفّاً بِحَقِّکَ فَأَقْصَیْتَنِی»
۴- مورد خشم خداوند قرار گرفتن به سبب روی گرداندن از او« رَأَیْتَنِی مُعْرِضاً عَنْکَ فَقَلَیْتَنِی،»
۵- دور شدن از عنایت الهی به سبب دروغگویی« وَجَدْتَنِی فِی مَقَامِ الْکَاذِبِینَ فَرَفَضْتَنِی»
۶- محروم شدن به سبب ناسپاسی از نعمت های خداوند .«غَیْرَ شَاکِرٍ لِنَعْمَائِکَ فَحَرَمْتَنِی،»
۷- خوار شدن به سبب دور شدن از مجالس عالمان و علم « فَقَدْتَنِی مِنْ مَجَالِسِ الْعُلَمَاءِ فَخَذَلْتَنِی، ،»
۸- نا امیدی از رحمت الهی به سبب حضور در جمع غافلان« رَأَیْتَنِی فِی الْغَافِلِینَ فَمِنْ رَحْمَتِکَ آیَسْتَنِی»
۹- واگذاشته شدن به خود به سبب تمایل و انس با اهل باطل «رَأَیْتَنِی آلِفَ مَجَالِسِ الْبَطَّالِینَ فَبَیْنِی وَ بَیْنَهُمْ خَلَّیْتَنِی،»
۱۰- دور نمودن به سبب دوست نداشتن شنیدن صدایم «لَمْ تُحِبَّ أَنْ تَسْمَعَ دُعَائِی فَبَاعَدْتَنِی»
۱۱- دور نمودن از خداوند به سبب جرم و بی حیایم« بِجُرْمِی وَ جَرِیرَتِی کَافَیْتَنِی»


در زلال احکام روزهدر زلال احکام روزه

احکام نیت روزه:

فرو بردن سر در آب:
۱- اگر فراموش کند که روزه است و سر را در آب فرو برد یا دیگرى به زور سر او را در آب فرو برد، چنانچه در زیر آب یادش بیاید که روزه است یا آن کس دست خود را بردارد، باید فورا سر را بیرون آورد و چنانچه بیرون نیاورد، روزه‏اش باطل می‌شود.
۲- اگر فراموش کند که روزه است و به نیت غسل سر را در آب فرو برد، روزه و غسل او صحیح است.
۳- اگر بداند که روزه است و عمدا براى غسل سر را در آب فرو برد، چنانچه روزه او روزه واجبى باشد مثل روزه کفاره که وقت معینى ندارد، غسل صحیح و روزه باطل می‌باشد ولى اگر مثل روزه‌ی نذری در روز معین واجب در زمان معین باشد، اگر با فرو بردن سر در آب قصد غسل کند روزه او باطل است و بنابر احتیاط واجب غسل او هم باطل است، مگر آن که در زیر آب یا در حال خارج شدن از آب نیت غسل کند که در این صورت غسل او صحیح است و اما اگر روزه ماه رمضان باشد، هم غسل و هم روزه باطل است مگر آن که در همان زیر آب توبه نماید و در حال خارج شدن از آب نیت غسل کند که در این صورت غسل او صحیح است.
۴- اگر براى آنکه کسى را از غرق شدن نجات دهد، سر را در آب فرو برد، اگرچه نجات دادن او واجب باشد، روزه‏اش باطل است.


لبخند اسلامیلبخند اسلامی

هر روز یک لطیفه با عنوان: لبخند اسلامی
سوالهای مهم ماه رمضون:!!!
۱_اذون چه ساعتی میگن؟ ۲_افطاری میدن؟ ۳_افطاری چی هست حالا؟ ۴_مطمئنی اینجا افطاری میدن؟ ۵_خواستن افطاری بدن یه تک زنگ میزنی؟ ۶-در دوران کرونا میشه روزه گرفت؟ ۷-اگر امر دایر باشد بین کرنا یا روزه ، کدام مقدم است؟


مسابقه مسابقه

و اما... هر روز مسابقه هم داریم

برای ما بفرمایید که:

الف ) چه کسانى در قیامت مورد شکایت پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله قرار مى‌گیرند؟
۱- تارکان نماز       ۲- تارکان اهل بیت علیهم السلام        ۳- مهجورین قرآن

ب ) شدیدتر از یتیمی که از پدر و مادر خودش جدا شده، یتیمی است که...
۱- پدر و مادرش فوت شده اند       ۲-از امام زمانش دور افتاده.        ۳-در غربت باشد     

ج ) دلایل روگردانی دل از عبادت...
۱- محروم شدن به سبب ناسپاسی از نعمت های خداوند           ۲- خوار شدن به سبب دور شدن از مجالس عالمان و علم       ۳- ۱ و۲

د) اگر فراموش کند که روزه است و به نیت غسل سر را در آب فرو برد...
۱- روزه و غسل او صحیح است.      ۲- روزه صحیح و غسل باطل است     ۳- غسل صحیح و روزه او باطل است

توجه داشته باشید :
۱) اگر مطالب امروز رو مطالعه کرده باشید ، راحت میتونید جواب مسابقه رو حدس بزنید.
۲) جواب مسابقه را به صورت یک عدد دورقمی (مثل ۳۱۱۲) از چپ به راست و به همراه نام و نام خانوادگی به سامانه پیامک ۳۰۰۰۲۴۰۵۵۹۹۰۸۳ ارسال نمایید.
۳) به قید قرعه به تعدادی از بزرگواران جوایزی اهدا میگردد.
۴) جواب سوال هر مسابقه تا ساعت ۲۴ همان روز معتبر می باشد


این هم از برنامه امروز. امیدواریم این مطالب مورد رضای خداوند متعال و مورد استفاده شما برادران و خواهران روزه دار قرار گرفته باشد.
شما بزرگواران همچنان میتوانید انتقادات ، پیشنهادات و هرگونه اظهار نظری در رابطه با این برنامه را با روشهای زیر به اطلاع ما برسانید و خواهشمندیم این سایت را اطلاع رسانی فرمایید تا همگان بهرمند شوند.

پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۴۰۵۵۹۹۰۸۳

فضای مجازی :  KFSHAHIDMODARES@




تمامی حقوق این سایت متعلق به کانون فرهنگی حسینیه شهید آیت اله مدرس می باشد