> صفحه اصلی > صفحه مجازی ماه رمضان- روز۷
توضیحات برای عکس ثبت نشده
توضیحات برای عکس ثبت نشده
توضیحات برای عکس ثبت نشده
توضیحات برای عکس ثبت نشده
توضیحات برای عکس ثبت نشده

فرارسیدن ماه رمضان ، ماه میهمانی خدا مبارک باد به اطلاع عموم همشهریان عزیز میرساند با توجه به فرارسیدن ماه مبارک رمضان و آماده نبودن شرایط بهداشتی این روز ها به دلیل شیوع بیماری منحوص کرونا ، امکان برگزاری حضوری مراسمات مذهبی و فرهنگی در حسینیه شهید آیت اله مدرس مقدور نمی باشد و ما همچنان ار فیض حضور شما مومنین و روزه داران عزیز در این مکان مقدس محرومیم. لذا هیئت امناء و کانون فرهنگی این مجموعه برای درک برکات و اعمال این ماه شریف اقدام به برگزاری برنامه های مذهبی و فرهنگی به صورت مجازی در کانال ها و سایت اینترنتی این حسینیه با محتوای زیر نموده است.
* هر روز با آیات قرآن کریم همراه با ترجمه و تفسیر
* هر روز با یک حدیث همراه با توضیحات
* هر روز احکام روزه و ماه مبارک رمضان
* هر روز مسابقه و سایر برنامه های فرهنگی
همچنان آرزومندیم به مدد الهی و شکست دادن این ویروس منحصوص ، شاهد حضور همه شما بزرگواران در این مکان مقدس باشیم.
کانون فرهنگی و هیئت امناء حسینیه شهید آیت اله مدرس
آدرس فضای مجازی حسینیه: KFSHAHIDMODARES@   در تمامی کانال های فضای مجازی 


مطالب روز هفتم ماه مبارک رمضان مصادف با دوازدهم اردیبهشت ۱۳۹۹


در پرتو ی وحیدر پرتو ی وحی

هر روز یک آیه قرآن با عنوان : در پرتو نور وحی

« إِنَّ رَبَّکَ یَعْلَمُ أَنَّکَ تَقُومُ أَدْنى‌ مِنْ ثُلُثَیِ اللَّیْلِ وَ نِصْفَهُ وَ ثُلُثَهُ وَ طائِفَةٌ مِنَ الَّذِینَ مَعَکَ وَ اللَّهُ یُقَدِّرُ اللَّیْلَ وَ النَّهارَ عَلِمَ أَنْ لَنْ تُحْصُوهُ فَتابَ عَلَیْکُمْ فَاقْرَؤُا ما تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ عَلِمَ أَنْ سَیَکُونُ مِنْکُمْ مَرْضى‌ وَ آخَرُونَ یَضْرِبُونَ فِی الْأَرْضِ یَبْتَغُونَ مِنْ فَضْلِ اللَّهِ وَ آخَرُونَ یُقاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَاقْرَؤُا ما تَیَسَّرَ مِنْهُ وَ أَقِیمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ وَ أَقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً وَ ما تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِکُمْ مِنْ خَیْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ هُوَ خَیْراً وَ أَعْظَمَ أَجْراً وَ اسْتَغْفِرُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ».       مزمل، آیه«۲۰»

همانا پروردگارت مى‌داند که تو و گروهى از کسانى که با تو هستند، نزدیک به دو سوم شب یا نصف آن یا یک سوم آن را به عبادت برمى‌خیزید و خداوند شب و روز را اندازه‌گیرى مى‌کند. او مى‌داند که شما نمى‌توانید به طور دقیق آن را احصا کنید. از این رو شما را بخشید (و حساب دقیق شب را از شما برداشت) پس آنچه میسّر است از قرآن بخوانید. خداوند مى‌داند که برخى از شما بیمار خواهند شد و گروه دیگرى به سفر مى‌روند تا از فضل خدا (رزق) جویند و گروه دیگرى در راه خدا به جهاد مشغولند (و از تلاوت قرآن باز مى‌مانند) پس (اکنون که فرصت دارید) هرچه مى‌توانید از قرآن بخوانید و نماز به پا دارید و زکات بدهید و به خداوند وام دهید، وامى نیکو (بدانید که) آنچه براى خود از پیش فرستید، آن را نزد خدا نیکوتر و با پاداشى بزرگ‌تر خواهید یافت و از خداوند طلب آمرزش کنید که همانا خداوند آمرزنده مهربان است.

نکته های آیه:
این آیه مى‌فرماید: هر مقدار که مى‌توانید و براى شما مقدور است به عبادت برخیزید ونماز وقرآن بخوانید. خصوصاً هنگامى که بیمار هستید و یا در سفر به سرمى‌برید. امام رضا علیه السلام در تفسیر آیه‌ «فَاقْرَؤُا ما تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ» از پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله نقل مى‌کند که آن حضرت فرمود: تا آنجا که خشوع و صفاى دل دارید، قرآن بخوانید. «۱» گرچه تلاوت قرآن، از تکالیف واجب نیست، امّا مورد سفارش بسیار است، تا آنجا که در یک آیه، دوبار فرمان آمده و مورد تاکید قرار گرفته است. فَاقْرَؤُا ما تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ‌ ... احکام اسلام، هماهنگ با توان و امکانات انسان است و هیچ‌گاه عسر و حرج به دنبال ندارد. چنانکه براى بیمار، تیمم را به جاى وضو قرار داده، نماز را در هر حالتى که مى‌تواند بخواند، تکلیف کرده، روزه را از او برداشته و به جاى آن کفّاره قرار داده است.

پیام های آیه:
۱- علم خداوند به حالات بندگان، بهترین انگیزه براى انجام کارهاى نیک است. «إِنَّ رَبَّکَ یَعْلَمُ أَنَّکَ تَقُومُ»
۲- یکى از برکات عبادت شبانه آن است که تنها خداوند از آن آگاه است و از هرگونه ریا و تظاهر به دور است. «إِنَّ رَبَّکَ یَعْلَمُ»
۳- پیامبر طبق دستور خداوند عمل مى‌کند. در آیات قبل فرمود: قُمِ اللَّیْلَ‌ ... نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ‌ ... أَوْ زِدْ ... در این آیه مى‌فرماید: تَقُومُ أَدْنى‌ مِنْ ثُلُثَیِ اللَّیْلِ وَ نِصْفَهُ وَ ثُلُثَهُ‌
۴- خداوند در مقدار عبادت شبانه انسان را آزاد گذاشته است تا افراد بیشترى توفیق آن را بیابند و هرکس به مقدار توانایى‌اش از فیض آن بهره‌مند شود. «ثُلُثَیِ اللَّیْلِ وَ نِصْفَهُ وَ ثُلُثَهُ»
۵- سحرخیزى، سیره گروهى از اصحاب پیامبر بوده است. «طائِفَةٌ مِنَ الَّذِینَ مَعَکَ»
۶- اقامه نماز وتلاوت قرآن از بهترین آداب شب‌زنده‌دارى است. تَقُومُ‌ فَاقْرَؤُا ...
۷- تکالیف الهى آسان است و انسان را به مشقّت نمى‌اندازد. «فَاقْرَؤُا ما تَیَسَّرَ»
۸- ارتباط با قرآن و تلاوت آن در هر حال لازم است، حتّى در بستر بیمارى یا سفر و جهاد. مَرْضى‌- یَضْرِبُونَ فِی الْأَرْضِ‌، یُقاتِلُونَ‌ ... فَاقْرَؤُا (اگر در فراز و نشیب‌ها تلاوت قرآن لازم است، در شرائط عادى به طریق اولى لازم خواهد بود.)
۹- کسب مال حلال، فضل الهى است. «یَبْتَغُونَ مِنْ فَضْلِ اللَّهِ»
۱۰- امکانات زندگى، لطف و فضل الهى است، هرچند که با تلاش انسان به دست آید. «یَضْرِبُونَ فِی الْأَرْضِ یَبْتَغُونَ مِنْ فَضْلِ اللَّهِ»
۱۱- ذکر سفرهاى تجارى و اقتصادى در کنار سفرهاى جهادى و جنگ، نشانه اهمیّت تجارت از دیدگاه اسلام است. «آخَرُونَ یَضْرِبُونَ فِی الْأَرْضِ یَبْتَغُونَ مِنْ فَضْلِ اللَّهِ وَ آخَرُونَ یُقاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ»
۱۲- شیوه قرض دادن باید نیکو باشد. (با سرعت و خلوص و بى منّت پرداخت شود.) «قَرْضاً حَسَناً»
۱۳- شب زنده دارى، تلاوت قرآن، اقامه نماز، پرداخت زکات و قرض دادن به دیگران نمونه‌اى از کارهاى خیر است. ما تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِکُمْ مِنْ خَیْرٍ ...
۱۴-پیش از مرگ، کارهاى خیر را براى خودتان ذخیره کنید، یا به دست خود و یا از طریق وصیّت. «تُقَدِّمُوا»
۱۵- کارهاى خیر ذخیره قیامت است. «وَ ما تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِکُمْ مِنْ خَیْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ»
۱۶- کارهاى خیر نزد خدا محفوظ است و هرگز از بین نمى‌رود. «تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ»
۱۷- پاداش‌هاى خداوند از هر نظر چند برابر است. «هُوَ خَیْراً وَ أَعْظَمَ أَجْراً»
۱۸- هیچ کس نباید خود را از قصور و تقصیر به دور بداند، زیرا با انجام همه تکالیف، باز هم به استغفار نیاز داریم. «وَ اسْتَغْفِرُوا اللَّهَ»
۱۹- خداوند، آمرزش اهل استغفار را تضمین کرده است. وَ اسْتَغْفِرُوا اللَّهَ‌ ... غَفُورٌ رَحِیمٌ‌
۲۰- گذشت خداوند همراه با مهربانى است. «غَفُورٌ رَحِیمٌ»«۲»

منابع:
«۱». تفسیر مجمع البیان.
«۲» تفسیر نورجلد ۱۰ - صفحه ۲۸۰


در امتداد نوردر امتداد نور

هر روز یک حدیث با عنوان : در امتداد نور

خطبه شعبانیه
هشتمین فراز از خطبه شریف شعبانیه حامل سه پیام بسیار بزرگ اخلاقی برای ماست :
“وَاحفَظوا ألسِنَتَکُم ، وغُضّوا عَمّا لا یَحِلُّ النَّظَرُ إلَیهِ أبصارَکُم ، وعَمّا لا یَحِلُّ الاِستِماعُ إلَیهِ أسماعَکُم”
می فرمایند که در این ماه مبارک رمضان، زبان های خودتان را حفظ کنید. از آنچه که نگاه به آن ها حرام است دیدگان خود را بپوشانید و از آنچه که شنیدن آن ها مورد رضای خدا نیست و تحریم شده، از آن ها گوش خود را دور کنید. در واقع سه عضو بسیار مهم واساسی وجود انسان، چشم و گوش و زبان مسئولیت بسیار خطیر و سنگینی را بر عهده دارند. شاید حدود چهل نوع از گناهان عظیمی که انسان در معرض خطر آن است و شیطان انسان را وسوسه بسوی آن گناهان می کند از کانال زبان انسان انجام می شود : دروغ گفتن، غیبت کردن ، تهمت زدن، مسخره کردن مومن، آبروی کسی رو بردن، سخن چینی کردن و بسیاری از گناهانی که از گناهان کبیره و خطرناک انسان است، ریشه در زبان آدمیزاد دارد. لذا اولین کلام این است که زبان های خودتان را حفظ کنید: “وَاحفَظوا ألسِنَتَکُم “ بعد می فرمایند که چشم هایتان را از آنچه که خدا نمی پسندد بپوشانید. خب این حدقه چشم با این ظرافت و کوچکی ای که دارد کارهای خیلی بزرگی را انجام می دهد. آیا آنچه که در نظام خلقت هست را باید دید؟ آیا واجب است هر صحنه ای را ما ببینیم و از آن فیلم برداری کنیم ؟ آیا خدا این چشم را داده است که به هر کجا که دلمان خواست نگاه کنیم ؟ یا نعمتی را که خدا عطا می کند، نعمت چشم و گوش و زبانی را که خدا عطا کرده است ،طریقه استفاده از این سه نعمت را خدا باید معین کند. خب مسلماً انسان عاقل چشم خودش را به هرجایی نمی اندازد. لذا کسانی که می خواهند حقایق عالم خلقت را ببینند یکی از راه هایش چشم پوشی از گناه است : “غُضُّوا اَبْصارَکُم تَرَوْنَ الْعَجائِبَ” چشم های خودتان را از گناه بپوشانید تا اینکه بتوانید عجایب عالم خلقت را دریافت کنید و از آن ها بهره مند شوید. و بعد نکته سوم: بحث گوش است. آیا این گوش را برای هر کاری می شود به کار گرفت با نه؟ یعنی می شود با گوش به هر نوایی، به هر صدایی توجه کرد ؟ یا اینکه گوش را در آن جایی باید به کار گرفت که خدا می پسندد : “مَنْ أَصْغی إِلی ناطِق فَقَدْ عَبَدَهُ،” کسی که گوش به یک گوینده ای فرا دهد انگار دارد عبادت و عبودیت آن گوینده را انجام می دهد. حال اگر آن گوینده از ناحیه حرف های خدایی و خداپسند سخن بگوید این شنونده عبادت خدا را کرده و اگر خدای ناخواسته کلمات نا مربوط به زبان بیاورد این عبادت شیطان را انجام داده. پس سه نکته بسیار اساسی داریم به طور خلاصه: حفظ چشم و گوش و زبان. خدای متعال انشالله همه ما را با این کار موفق بدارد و یکی از راه های پیشگیری از این خطراتی که در گناهان چشم و گوش و زبان است اینکه ما این ابزار چشم و گوش وزبان را در راه رضایت ولی خدا و خدمت به اولیای پروردگار به کار بگیریم که اگر توفیق این کار را پیدا کنیم خود این کار امیدی است که به برکت اولیا الله ما چشم و گوش و زبان مان بیمه بشوند و از گناهان مصون و محفوظ بمانند. ان شاالله . به حول و قوه الهی و با کمک صاحب الزمان ارواحنا فداه.


در ترنم شبنم دعادر ترنم شبنم دعا

هر روز فرازی از یک دعا با عنوان: در ترنم شبنم دعا

فرازی از ابوحمزه
چرایی کسالت در عبادت
اللَّهُمَّ إِنِّی کُلَّمَا قُلْتُ قَدْ تَهَیَّأْتُ وَ تَعَبَّأْتُ [تَعَبَّیْتُ ] وَ قُمْتُ لِلصَّلاةِ بَیْنَ یَدَیْکَ وَ نَاجَیْتُکَ أَلْقَیْتَ عَلَیَّ نُعَاساً إِذَا أَنَا صَلَّیْتُ، وَ سَلَبْتَنِی مُنَاجَاتَکَ إِذَا أَنَا نَاجَیْتُ، مَا لِی کُلَّمَا قُلْتُ قَدْ صَلَحَتْ سَرِیرَتِی، وَ قَرُبَ مِنْ مَجَالِسِ التَّوَّابِینَ مَجْلِسِی، عَرَضَتْ لِی بَلِیَّةٌ أَزَالَتْ قَدَمِی وَ حَالَتْ بَیْنِی وَ بَیْنَ خِدْمَتِکَ...
خدایا به من روی آور تا نافرمانی ات نکنم، و خیر و عمل به آن و خشیت از خویش را در شب و روز، تا گاهی که زنده ام می داری ای پروردگار جهانیان به من الهام فرما. خدایا هرگاه گفتم مهیا و آماده شدم و در پیشگاهت به نماز ایستادم و با تو راز گفتم، چرتی بر من افکندی، آنگاه که وارد نماز شدم، و حال راز گفتن را از من گرفتی آنگاه که با تو رازونیاز کردم، مرا چه شده؟ هرگاه گفتم نهانم شایسته شد، و جایگاهم به جایگاه توبه کنندگان نزدیک گشته، برایم گرفتاری پیش آمد که بر اثر آن گرفتاری پایم لغزید، و میان من و خدمت به تو مانع شد، در این فراز از دعا، بنده شکایت دل رمیده خود را به درگاه خداوند عرضه داشته که خدایا چرا وقتی که تصمیم بر مناجات و دعا و خود سازی می گیرم،پیش آمدی سر راهم سبز می شودو مانعی چون خواب بر من مسلط می شود و حال مرا می گیرد؟ ما که خود مبینیم برای امر دنیا خسته نمی شویم و در محفل دوستان و بعضا گناه ملال و کسالتی . پس چرا هنگام عبادت بی نشاط و خسته ایم؟ آنچه که از قرآن و روایات استفاده می شود، تنها انگیزه قوی و قوت ، شناخت خداوند و شدت یقین به قیامت است و مانع عمده توجه به دنیا و غفلت از آخرت است. تایید این مطلب این حدیث امام صادق(ع) است که می فرماید: مشتاق نه میل به غذا دارد و نه از نوشیدنى لذت مى‌برد، و نه خواب و استراحت خوش‌آیند اوست، و نه با دوست و رفیقی انس مى‌گیرد، و نه در خانه‌اى جاى مى‌گزیند، و نه در جاى معمور و آبادى ساکن مى‌شود، و نه جامه نرم مى‌پوشد، و نه در جایى قرار مى‌گیرد، شبانه روز به عبادت خدا مشغول است. امیدوار است که به آرزوى وصال آنچه بدان مشتاق است برسد. به زبان شوق مناجات مى‌کند و آرزوى درونى خود را به الفاظ و عبارات در مى‌آورد.«تفسیر نور الثقلین، ج۳،ص۳۸۸ امام علی (ع) نیز می فرماید: إِذَا قَوِیتَ، فَاقْوَ عَلَى طَاعَةِ اللَّهِ، وَ إِذَا ضَعُفْتَ، فَاضْعُفْ عَنْ مَعْصِیَةِ اللَّهِ.« نهج البلاغه،حکمت ۳۸۳ اگر نیرومند هستى، نیرویت را در طاعت خدا به کار بر و اگر ناتوان هستى در معصیت او ناتوان باش. خلاصه این که : باید شوق و اشتیاق بنده به اطاعت الهی در بنده قوی باشد تا بتواند موانع را از سر راه بردارد و در انجام وظائف، جدیت لازم را داشته باشد.


در زلال احکام روزهدر زلال احکام روزه

احکام نیت روزه:

فرو بردن سر در آب:
۱- اگر روزه‌دار عمدا تمام سر را در آب فرو ببرد، اگرچه باقى بدن او از آب بیرون باشد، بنا بر احتیاط واجب باید قضاى آن روزه را بگیرد ولى اگر تمام بدن را آب بگیرد و مقدارى از سر بیرون باشد روزه او باطل نمی‌شود.
۲- اگر نصف سر را یک دفعه و نصف دیگر آن را دفعه دیگر در آب فرو برد روزه‏اش باطل نمی‌شود.
۳- اگر شک کند که تمام سر زیر آب رفته یا نه، روزه‏اش صحیح است.
۴- اگر سر زیر آب برود ولى مقدارى از موها بیرون بماند روزه باطل می‌شود


لبخند اسلامیلبخند اسلامی

هر روز یک لطیفه با عنوان: لبخند اسلامی

مناجات روزه خور قرنطینه ای...
خدایا مرا ببخش که امسال به دلیل کرونا و خونه نشینی نمی تونم بیام مهمونی تو در ماه رمضان . توی خونه میمونم و صبحونه و ناهار را یکاریش می کنم!!! دیگه مزاحم شما نمیشم.!!!


مسابقه مسابقه

و اما... هر روز مسابقه هم داریم

برای ما بفرمایید که:

الف) در ماه رمضان چقدر قرآن بخوانیم؟
۱- یک جزء     ۲- هر چه خشوع و صفای دل دارید         ۳- حد اقل یک صفحه   

ب) ترجمه عبارت «وَاحفَظوا ألسِنَتَکُم »کدام است؟
۱- زبانتان را حفظ کنید.       ۲- با زبانتان غیبت نکنید.        ۳- با زبانتان قرآن را حفظ کنید.

توجه داشته باشید :
۱) اگر مطالب امروز رو مطالعه کرده باشید ، راحت میتونید جواب مسابقه رو حدس بزنید.
۲) جواب مسابقه را به صورت یک عدد دورقمی (مثل ۳۲) از چپ به راست و به همراه نام و نام خانوادگی به سامانه پیامک ۳۰۰۰۲۴۰۵۵۹۹۰۸۳ ارسال نمایید.
۳) به قید قرعه به تعدادی از بزرگواران جوایزی اهدا میگردد.
۴) جواب سوال هر مسابقه تا ساعت ۲۴ همان روز معتبر می باشد


این هم از برنامه امروز. امیدواریم این مطالب مورد رضای خداوند متعال و مورد استفاده شما برادران و خواهران روزه دار قرار گرفته باشد.
شما بزرگواران همچنان میتوانید انتقادات ، پیشنهادات و هرگونه اظهار نظری در رابطه با این برنامه را با روشهای زیر به اطلاع ما برسانید و خواهشمندیم این سایت را اطلاع رسانی فرمایید تا همگان بهرمند شوند.

پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۴۰۵۵۹۹۰۸۳

فضای مجازی :  KFSHAHIDMODARES@




تمامی حقوق این سایت متعلق به کانون فرهنگی حسینیه شهید آیت اله مدرس می باشد