> صفحه اصلی > صفحه مجازی ماه رمضان- روز۲
توضیحات برای عکس ثبت نشده
توضیحات برای عکس ثبت نشده
توضیحات برای عکس ثبت نشده
توضیحات برای عکس ثبت نشده
توضیحات برای عکس ثبت نشده

فرارسیدن ماه رمضان ، ماه میهمانی خدا مبارک باد به اطلاع عموم همشهریان عزیز میرساند با توجه به فرارسیدن ماه مبارک رمضان و آماده نبودن شرایط بهداشتی این روز ها به دلیل شیوع بیماری منحوص کرونا ، امکان برگزاری حضوری مراسمات مذهبی و فرهنگی در حسینیه شهید آیت اله مدرس مقدور نمی باشد و ما همچنان ار فیض حضور شما مومنین و روزه داران عزیز در این مکان مقدس محرومیم. لذا هیئت امناء و کانون فرهنگی این مجموعه برای درک برکات و اعمال این ماه شریف اقدام به برگزاری برنامه های مذهبی و فرهنگی به صورت مجازی در کانال ها و سایت اینترنتی این حسینیه با محتوای زیر نموده است.
* هر روز با آیات قرآن کریم همراه با ترجمه و تفسیر
* هر روز با یک حدیث همراه با توضیحات
* هر روز احکام روزه و ماه مبارک رمضان
* هر روز مسابقه و سایر برنامه های فرهنگی
همچنان آرزومندیم به مدد الهی و شکست دادن این ویروس منحصوص ، شاهد حضور همه شما بزرگواران در این مکان مقدس باشیم.
کانون فرهنگی و هیئت امناء حسینیه شهید آیت اله مدرس
آدرس فضای مجازی حسینیه: KFSHAHIDMODARES@   در تمامی کانال های فضای مجازی 


مطالب روز دوم ماه مبارک رمضان مصادف با هفتم اردیبهشت ۱۳۹۹


در پرتو ی وحیدر پرتو ی وحی

هر روز یک آیه قرآن با عنوان : در پرتو نور وحی


« أَیَّاماً مَعْدُوداتٍ فَمَنْ کانَ مِنْکُمْ مَرِیضاً أَوْ عَلى‌ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ وَ عَلَى الَّذِینَ یُطِیقُونَهُ فِدْیَةٌ طَعامُ مِسْکِینٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَیْراً فَهُوَ خَیْرٌ لَهُ وَ أَنْ تَصُومُوا خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ‌ » بقره،آیه ۱۸۴

چند روزى معدود (روزه بر شما مقرّر شده است)، ولى هر کس از شما بیمار یا در سفر باشد، پس (به همان) تعداد از روزهاى دیگر (را روزه بگیرد) و بر کسانى که طاقت روزه ندارند (همچون بیماران مزمن و پیرمردان و پیرزنان)، لازم است کفّاره‌اى بدهند، مسکینى را اطعام کنند. و هر کس به میل خود بیشتر نیکى کند (وبیش از مقدار واجب، طعام بدهد)، براى او بهتر است، ولى اگر (آثار روزه را) بدانید، (مى‌فهمید که) روزه گرفتن، برایتان بهتر است. (و هرگز به روزه‌خوارى معذوران، غبطه نمى‌خوردید.)

نکته های آیه: 
* کلمه‌ «یُطِیقُونَهُ» به معناى سلب طاقت و توان است.
* تسلیم فرمان خدا بودن، ارزش است. اگر دستور روزه گرفتن داد، باید روزه گرفت و اگر حکم به افطار کرد، باید روزه را شکست. در مجمع‌البیان آمده است: گروهى از اصحاب پیامبر حتّى در حال سفر روزه گرفته و مایل نبودند که روزه خود را بشکنند. رسول اکرم صلى الله علیه و آله آنان را گناهکار خواندند. امام صادق علیه السلام فرمود: اگر کسى در سفر روزه بگیرد، من بر جنازه‌ى او نماز نمى‌گزارم.
به هر حال اگر مسافر یا مریضى روزه گرفت، روزه‌اش باطل و باید قضاى آنرا به جا آورد. امام صادق علیه السلام فرمودند: حتّى اگر مادرى نسبت به شیر کودک یا جنین نگرانى داشت، باید روزه خود را افطار نماید و این نشانه‌ى رأفت خداوند است. «۱»

پیام های آیه:
۱- اسلام براى هر فرد در هر شرایطى، قانون مناسب دارد. در این آیه، حکم مسافران، بیماران و سالمندان بیان شده است. «فَمَنْ کانَ مِنْکُمْ مَرِیضاً أَوْ عَلى‌ سَفَرٍ».
۲- شرایط نباید فلسفه کلّى حکم و آثار و منافع آنرا تماماً از بین ببرد. اگر انسان مریض یا مسافر در شرایطى نمى‌تواند روزه بگیرد، باید در ایام دیگرى قضا کند تا از منافع روزه برخوردار شود. «فَعِدَّةٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ».
۳- قصد سفر، به تنهایى مانع روزه نیست، در سفر بودن لازم است. «عَلى‌ سَفَرٍ».
۴- قضاى روزه، زمان خاصّى ندارد. «فَعِدَّةٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ».
۵- توانایى، شرط تکلیف است. «عَلَى الَّذِینَ یُطِیقُونَهُ».
۶- تغذیه‌ى فقرا، در متن احکام جاسازى شده است. «طَعامُ مِسْکِینٍ»
۷- عباداتى سبب رشد و قرب بیشتر است که با علاقه و رغبت باشد. «فَمَنْ تَطَوَّعَ»
۸- دستورات الهى بگونه‌اى است که حداقل را بر همه واجب کرده است و بیش از آن را به اختیار انسان مى‌گذارد. در این آیه سیر کردن یک گرسنه واجب، ولى بیش از آن به عنوان عمل مستحبّى در اختیار خود انسان است. «فَمَنْ تَطَوَّعَ خَیْراً فَهُوَ خَیْرٌ لَهُ»
۹- انجام دستورات خداوند، آثار خوبى دارد که به خود انسان باز مى‌گردد نه خدا. «أَنْ تَصُومُوا خَیْرٌ لَکُمْ»

منابع: «۱». تفسیر برهان، ج ۱، ص ۱۸۲. «۲» تفسیر نور(۱۰جلدى)، ج‌۱، ص: ۲۸۵


در امتداد نوردر امتداد نور

هر روز یک حدیث با عنوان : در امتداد نور

ادامه خطبه شعبانیه
پیامبر گرامی اسلام در ابتدا فضایل و برتری این ماه را نسبت به ماه‌های دیگر سال توضیح می‌دهد. می‌فرماید: ای مردم بدانید ماهی به سوی شما روی آورده است که ماه خداست و با خود برکت، رحمت و مغفرت الهی به همراه دارد. «شهرٌ هوَ عندَ اللهِ أفضلُ الشّهور»؛ این ماه در نزد خدا، بالاترین و برترین ماه‌های دوازده‌گانه‌ سال است. «وَأَیَّامُهُ أَفْضَلُ الْأَیَّامِ»؛ روزهایی که در این ماه بر شما مردم مسلمان روزه‌دار و غیر روزه‌دار می‌گذرد را غنیمت بشمارید که بهترین روزهای سال و عمر شما محسوب می‌شود. «وَلَیَالِیهِ أَفْضَلُ اللَّیَالِی»؛ هم چنین شب‌های این ماه، شب‌هایی است که بهترین شب‌های سال عمر شماست. «وَسَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ»؛ ابتدا از روز و شب می‌فرماید؛ سپس شبانه‌روز را که بیست و چهار ساعت است به صورت ساعت به ساعت مطرح می‌فرماید. هر ساعتی که بر شما می‌گذرد نسبت به ساعات دیگر فضیلت و ارزشش به ‌مراتب بیشتر است.


در ترنم شبنم دعادر ترنم شبنم دعا

هر روز فرازی از یک دعا با عنوان: در ترنم شبنم دعا

دعا و مناجات یکى از بهترین وسیله هاى ارتباط معنوى با خداوند و کسب صفاى باطن و تهذیب نفس است.اگر دعا کننده بداند چه کسى را مى خواند و در برابر چه بزرگى به راز و نیاز مشغول است و چه مفاهیم بلندى در دعاهاى معروف آمده است، چنان سرمست از باده مناجات مى شود که هیچ لذّتى را در عالم با آن برابر نمى یابد.بنابراین ما باید به دعا اهمیّت دهیم، و براى حلّ مشکلات و معضلات خود و دیگران دعا کنیم. مخصوصاً در شبها و روزهایى که دعا ارزش ویژه اى دارد و تأکید بیشترى نسبت به آن شده، مانند روزها و شبهاى ماه مبارک رمضان .
فضیلت دعای ابوحمزه ثمالی یکى از مزایاى مهمّ مکتب اهل بیت علیهم السلام دعاهاى بسیار عالى، روح پرور، پرمحتوا و آموزنده اى است که از آن امامان بزرگوار به یادگار مانده، بعضى از آنها شبیه اعجاز است؛ دعاهایى همچون دعاى ، ابوحمزه ثمالی و مانند این دعاها را در هیچ جا و نزد هیچ گروهى نمى توان یافت. در این بین دعاى ابوحمزه ثمالى که در سحرگاهان ماه رمضان خوانده مى شود، از مضامین و محتواى بسیار بلندى برخوردار است و اگر کسى اندکى آمادگى روحى داشته باشد و با توجّه، این دعا را بخواند، به یقین در عمق وجودش نورانیّت خاصّى وارد مى شود و در دل و جانش انقلابى ایجاد مى کند.
علت نامگذاری دعای ابوحمزه ثمالی سبب نامگذارى این دعا به« ابوحمزه ثمالى» به خاطر آن است که راوى این دعا از امام زین العابدین علیه السلام، ابوحمزه ثمالى است. ابوحمزه ثمالى که نامش« ثابت بن دینار» است، از یاران مورد اعتماد امامان بزرگوار علیهم السلام بوده است، بنا بر نقل عالم معروف علم رجال« نجاشى»، وى به محضر چهار تن از ائمّه، از امام سجّاد تا امام کاظم علیهم السلام رسیده و از آنان روایت کرده است؛« ابوحمزه ثمالى» از بهترین راویان شیعه و مورد اعتماد کامل علماى امامیّه است. امام صادق علیه السلام درباره وى فرمود: ابوحمزه، در عصر خویش مانند سلمان است.
ابوحمزه ثمالى مى گوید: امام زین العابدین علیه السلام در طول شب هاى ماه رمضان بیشتر شب را به نماز مى ایستاد و چون هنگام سحر فرا مى رسید، این دعا را مى خواند: « الهى لا تُؤَدِّبْنى بِعُقُوبَتِکَ، وَلا تَمْکُرْ بى فى حیلَتِکَ، مِنْ ایْنَ لِىَ الْخَیْرُ یا رَبِّ، وَلا یُوجَدُ الَّا مِنْ عِنْدِکَ، وَمِنْ ایْنَ لِىَ النَّجاةُ، وَلا تُسْتَطاعُ الَّا بِکَ...؛اى معبود من، مرا با مجازاتت ادب مکن، و مرا به تدبیر خویش دچار نکن، از کجا خیرى بیابم، اى پروردگار من، در حالى که جز در پیشگاه تو یافت نشود، و از کجا راه نجاتى یابم، در حالى که جز با کمک تو میسّر نشود...» راه و رسم بندگی در دعای ابوحمزه ثمالی دعاى ابوحمزه ثمالى علاوه بر آن که یک دوره درس خداشناسى را در بر دارد، راه و رسم بندگى و طریق انابه و توبه و بازگشت به پروردگار را به ما مى آموزد. إِلَهِی لاَ تُؤَدِّبْنِی بِعُقُوبَتِکَ در فراز آغازین دعای ابوحمزه ثمالی آمده است:«الهى لا تُؤَدِّبْنى بِعُقُوبَتِکَ؛ اى معبود من، مرا با مجازاتت ادب مکن » «أدَب» (بر وزن طلب) به معناى دعوت کردن دیگرى به نیکى ها و ترک زشتى هاست و تأدیب نیز همین معنا را مى رساند.این کار وظیفه تمام انبیا و اولیا و معلمان و پیشوایان و پدران و مادران است که پیروان و شاگردان و فرزندان خود را به نیکى ها دعوت کنند و از بدى بازدارند. بلکه قبل از همه، ادب کردن کار خداست که گاه از طریق فرستادن پیامبران و نازل کردن کتب آسمانى، انسان ها را ادب مى کند و گاه از طریق آزمون هاى تکوینى و مجازات هاى مادى و معنوى. «عقوبت» از مادّه «عَقِب» نیز به معناى «کیفر کار خلاف» آمده است. حال فراز آغازین دعای ابوحمزه ثمالی( الهى لا تُؤَدِّبْنى بِعُقُوبَتِکَ) ناظر بر حلیم بودن خداوند است که اشاره به مساله آمرزش گناهان، و عدم تعجیل در عقوبت بندگان است. لذا خداوند در مورد عدم تعجیل عقوبت مى فرماید: «وَ رَبُّکَ الْغَفُورُ ذُو الرَّحْمَةِ لَوْ یُؤاخِذُهُمْ بِما کَسَبُوا لَعَجَّلَ لَهُمُ الْعَذابَ؛ و پروردگارت آمرزنده و داراى رحمت است؛ اگر مى خواست آنان را به سبب اعمالشان مجازات کند عذاب را هر چه زودتر براى آنها مى فرستاد». البته در این میان تنها راه نجات از خصومت پروردگار و عقوبت او این است که دست از ظلم بکشیم و از گذشته توبه کنیم و حقوق از دست رفته را به صاحبانش باز گردانیم و جبران نماییم.


در زلال احکام روزهدر زلال احکام روزه

احکام نیت روزه:

نه چیز روزه را باطل می‌کند که برخی از آن‌ها عبارتند از:
۱- خوردن و آشامیدن
۲- دروغ بستن به خدا و پیغمبر(ص) و جانشینان پیغمبر(ع)
۳- رساندن غبار غلیظ به حلق
۴- فرو بردن تمام سر در آب
۵- باقى ماندن بر جنابت و حیض تا اذان صبح
۶- اماله کردن با چیزهاى روان
۷- قى کردن
خوردن و آشامیدن: اگر روزه‌دار عمدا چیزى بخورد یا بیاشامد، روزه او باطل می‌شود، چه خوردن و آشامیدن آن چیز معمول باشد مثل نان و آب، چه معمول نباشد مثل خاک و شیره درخت، چه کم باشد یا زیاد. حتى اگر مسواک را از دهان بیرون آورد و دوباره به دهان ببرد و رطوبت آن را فرو برد، روزه او باطل می‌شود مگر آنکه رطوبت مسواک در آب دهان طورى از بین برود که رطوبت خارج به آن گفته نشود. اگر موقعى که مشغول غذا خوردن است بفهمد صبح شده باید لقمه را از دهان بیرون آورد و چنانچه عمدا فرو برد روزه‌اش باطل است و به دستورى که بعدا گفته خواهد شد کفاره هم بر او واجب می‌شود. اگر روزه‌دار سهوا (غیرعمدی) چیزى بخورد یا بیاشامد، روزه‌اش باطل نمی‌شود.

(رساله مراجع معظم تقلید)


لبخند اسلامیلبخند اسلامی

هر روز یک لطیفه با عنوان: لبخند اسلامی

بنده خدایی نصف روز اول ماه رمضان را روزه گرفته بود،.
ازاو پرسیدند:روزه چطور است؟
گفت: ای بابا ماه رمضون که رفت .فقط بیست ونه تا و نصفش مونده!!! این نماز سه وقت مرا بیچاره کرده!!!


مسابقه مسابقه

و اما... هر روز مسابقه هم داریم

برای ما بفرمایید که:

الف) کدام مسافر باید روزه نگیرد؟

۱- مسافری که قصد سفر داشته باشد          ۲- مسافری که مشغول سفر شده است             ۳- مسافری که سفرش معصیت است.               ۴- هیچکدام

ب) کدام مورد صحیح است؟

۱- وَلَیَالِیهِ أَفْضَلُ الایام     ۲- وَلَیَالِیهِ أَفْضَلُ الساعات           ۳- وَلَیَالِیهِ أَفْضَلُ اللیالی        ۴- وَلَیَالِیهِ أَفْضَلُ الاعمال

ج) دعای ابوحمزه از کدام امام معصوم است؟

۱- امام زین العابدین(ع)     ۲- امام علی بن الحسین(ع)             ۳- امام سجاد(ع)             ۴- همه موارد

د) اگر روزه دار سهوا چیزی بخورد، روزه او... ؟

۱- باطل می شود.   ۲- صحیح است           ۳- احتیاطا بعد از ماه رمضان قضا کند.   ۴- گزینه های ۱و۳ صحیح است.

توجه داشته باشید :
۱) اگر مطالب امروز رو مطالعه کرده باشید ، راحت میتونید جواب مسابقه رو حدس بزنید.
۲) جواب مسابقه را به صورت یک عدد چهار رقمی (مثل ۲۳۴۱) از چپ به راست و به همراه نام و نام خانوادگی به سامانه پیامک ۳۰۰۰۲۴۰۵۵۹۹۰۸۳ ارسال نمایید.
۳) به قید قرعه به تعدادی از بزرگواران جوایزی اهدا میگردد.
۴) جواب سوال هر مسابقه تا ساعت ۲۴ همان روز معتبر می باشد


این هم از برنامه امروز. امیدواریم این مطالب مورد رضای خداوند متعال و مورد استفاده شما برادران و خواهران روزه دار قرار گرفته باشد.
شما بزرگواران همچنان میتوانید انتقادات ، پیشنهادات و هرگونه اظهار نظری در رابطه با این برنامه را با روشهای زیر به اطلاع ما برسانید و خواهشمندیم این سایت را اطلاع رسانی فرمایید تا همگان بهرمند شوند.


تمامی حقوق این سایت متعلق به کانون فرهنگی حسینیه شهید آیت اله مدرس می باشد